5 tips om gezond te blijven in de herfst

stichting-gezondheid-herfst

Als de dagen korter worden en de ochtenden fris, is het tijd om te denken aan een winterjas en muts. Ook met voeding kun je een heleboel doen om gezond te blijven in de herfst. Vijf tips om gezond te eten en fit en in vorm te blijven:

1.    Kies seizoensgroenten

Vaak krijg je met de komst van de herfst zin in ander voedsel. At je in de zomer nog salades en vers fruit, in de herfst is het tijd om van voedsel te veranderen. Geniet van verse pompoenen, pastinaak, zoete aardappelen, mierikswortel, rapen, appels, peren, vijgen en cranberries. Deze groenten en fruit geven je alles wat je in de herfst nodig hebt, en vooral weerstand verhogende vitamine A en C.

Lekker en gezond zijn pompoensoep, gebakken zoete aardappels, geroosterde wortelgroenten, cranberrychutney of havermout met appel en kaneel. Geniet ervan dit najaar!

2.    Eet herfstkleuren!

De herfst is het seizoen van de warme kleuren als oranje, geel en rood. Groenten en fruit met deze herfstkleuren zijn ontzettend voedzaam. Hoe kleurijker, hoe beter voor je gezondheid en je weerstand. Zet ze dus vooral op je menu als je fit en gezond wilt blijven.

3.    Geef je weerstand en boost

Om je weerstand een boost te geven drink je het beste veel water, eet je onbewerkt voedsel, gebruik je verse knoflook en zorg je voor probiotica en vitamine B, C en D, calcium en zink. Op deze manier verhoog je je weerstand en heb je minder snel een griepje of verkoudheid te pakken. En áls je toch ziek wordt, herstel je sneller.

4.    Blijf bewegen

Stop niet met bewegen als het kouder wordt. Blijf in beweging, want dat is goed voor je weerstand! Het liefst buiten, maar als het weer te slecht is binnen. Ga bijvoorbeeld zwemmen, op dansles, naar de sportschool of doe yoga. Ook thuis kun je een heleboel doen om in beweging te blijven. Denk maar aan sporten met de wii of simpelweg oefeningen doen op een matje.

5.    Slow down

Met steeds kortere dagen en langere nachten is de herfst een prima seizoen om tot rust te komen en te ontspannen. Ga in bad, vroeg naar bed, lees een goed boek of kijk een inspirerende film. Zo laat je de stress achter je en dat is ook goed voor je gezondheid en je weerstand.

Ik hoop dat deze tips je helpen om gezond te blijven in de herfst. Heb je nog meer gezonde tips voor dit seizoen? Deel ze dan hieronder in de reacties!

Author: Annemiek

Annemiek (1975) probeert aan een gezonde levensstijl te werken door onbewerkte, biologische voeding te eten, zoveel mogelijk de fiets te pakken en wekelijks yoga te doen en hard te lopen. Als blogger bij Nutribites.nl kan ze haar passie voor schrijven en gezondheid inzetten om mensen met overgewicht te informeren over afvallen door gezond te eten.

Over Annemiek

Annemiek (1975) probeert aan een gezonde levensstijl te werken door onbewerkte, biologische voeding te eten, zoveel mogelijk de fiets te pakken en wekelijks yoga te doen en hard te lopen. Als blogger bij Nutribites.nl kan ze haar passie voor schrijven en gezondheid inzetten om mensen met overgewicht te informeren over afvallen door gezond te eten.
Dit bericht is geplaatst in Algemeen, blog. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *