7 Voedingsmiddelen voor een beter gezichtsvermogen

Niemand wil wazige beelden zien of vage video’s bekijken. Het is daarom niet verwonderlijk dat HD-televisies nu steeds meer in trek raken. Als we zo van scherpe en heldere beelden houden, moeten we onze ogen vaker later controleren dan eenmaal per jaar.

Een slecht gezichtsvermogen wordt gewoonlijk geassocieerd met ouderdom, daarom besteden jonge mensen weinig aandacht aan hun ogen en beschouwen ze hun scherpe gezichtsvermogen als iets vanzelfsprekends. Er kan veel misgaan met ons gezichtsvermogen, vooral omdat we vandaag de dag meer blootgesteld worden aan de ultraviolette straling van de zon en andere vormen van milieuvervuiling. Slechte leesgewoonten kunnen ook bijdragen aan het verslechteren van ons gezichtsvermogen, evenals het urenlange gebruik van digitale apparaten zoals computers en mobiele telefoons. Ook het eten van veel vet voedsel en weinig groenten is niet goed voor de ogen.

Bepaalde voedingsmiddelen bevatten de stoffen luteïne en zeaxanthine die bevorderlijk zijn voor de gezondheid van de ogen. Om je op gang te helpen met een gezond dieet voor je ogen zijn hier zeven voedingsmiddelen die je kunnen helpen te genieten van beelden met een hoge resolutie.

  1. Eieren.Een ei is een soort bouwstoffencentrale voor de ogen aangezien het veel stoffen bevat die onze ogen nodig hebben om optimaal te functioneren. Eieren zitten vol luteïne, cysteïne, zink, vettige zuren, lecithine en vitamine B. Vanwege hun zwavelgehalte helpen eieren ook de ogen te beschermen tegen grauwe staar.
  2. Knoflook. Knoflook zit vanwege het aroma in veel gerechten. Wanneer het rauw gegeten wordt, kan knoflook helpen de ogen sterker te maken omdat het rijk is aan zwavel.
  3. Bosbessen. Behalve dat bosbessen een bron van antioxidanten zijn, bevatten ze ook anthocyanosides die de kans op het krijgen van een slecht gezichtsvermogen helpen te verkleinen doordat ze het oogweefsel voeden. Bovendien verhogen ze ook de bloedtoevoer naar de ogen in tegenstelling tot roken dat de bloedtoevoer vermindert.
  4. Ga op de groene toer met bladgroenten. Bladgroenten zijn een uitstekende bron van luteïne en zeaxanthine, die de kans op maculaire degeneratie (ook wel ‘slijtage’ van het netvlies genoemd) effectief helpen te verminderen. Andere voedingsmiddelen in deze categorie zijn boerenkool, spinazie, courgette, erwtjes en broccoli.
  5. Sla een voorraadje koudwatervissen in. Vis is een fantastische bron van Omega 3 en DHA die naast het bewaren van een goed gezichtsvermogen verscheidene gezondheidsvoordelen bieden. Vooral DHA staat erom bekend dat het de celmembranen ondersteunt. Voorbeelden van koudwatervissen zijn sardines, tonijn, kabeljauw en zalm.
  6. Wortels. In een dieet voor gezonde ogen zijn wortels onontbeerlijk aangezien ze vol vitamine A en caroteen zitten. Een half kopje gekookte wortelen bevat al vier keer de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine A dat helpt vet om te zetten in energie. Het helpt ook het netvlies te beschermen.
  7. Donkere chocolade. (Eindelijk iets om te snoepen!) Donkere chocolade bevat flavonoïden die de bloedvaten van de ogen in een goede conditie houden. Maar voordat je deze lekkernij koopt moet je controleren of het pure chocola is of dat het op zijn minst 60% cacao bevat.

Er zijn talrijke bedreigingen voor de gezondheid van onze ogen en daarom is het moeilijk een goed gezichtsvermogen te behouden naarmate men ouder wordt. Maar met de juiste gewoonten en voedingskeuzes kun je een snelle achteruitgang van je gezichtsvermogen vermijden.

 

Author: Stefan Rooyackers

Related Post

Dit bericht is geplaatst in blog, Voeding nieuws met de tags , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *