8 tips om meer groentes te eten

groente-en-fruit
Heb jij er ook moeite mee om dagelijks genoeg groente te eten? Je bent helaas niet de enige: het allergrootste deel van de Nederlanders eet te weinig groente. Gemiddeld eten we maar 127 gram groente per persoon per dag, terwijl de aanbevolen hoeveelheid minimaal 250 gram is. Tijd voor tips om meer groentes te eten dus.

1: Lees en leer

Als je je eetpatroon wilt verbeteren, is het een goed idee om meer te lezen en leren over gezond eten. Lees niet alleen over hoe je gezonder kan eten, maar vooral ook over waarom dit zo belangrijk is. Doe kennis op over wat gezond eten voor je lichaam kan doen. Dit zorgt namelijk voor een enorme motivatieboost, zodat je je gezonde eetvoornemens ook echt omzet in daden.

2: Probeer nieuwe groentes en recepten

Heb jij het idee dat je groentes niet zo lekker vindt? Grote kans dat je gewoon nog niet de juiste groentes of de juiste recepten hebt uitgeprobeerd. Neem daarom de tijd om nieuwe groentes te ontdekken en te experimenteren met recepten en kruiden.

3: Wissel bereidingswijzen af

Iedere dag een portie gekookte groentes gaat snel vervelen. Probeer daarom ook eens andere bereidingswijzen. Grill, wok of stoom je groentes bijvoorbeeld. Deze methodes zijn in de meeste gevallen ook nog eens gezonder.

4: Eet ook overdag groentes

Waarom zou je alleen bij je avondmaaltijd groentes eten? Begin je dag meteen met een flinke portie vitamines en mineralen. Bijvoorbeeld met een goed gevulde groenteomelet, groentemuffins, wat salade of een groene smoothie (zie tip 6).

Ook tijdens je lunch kan je je lichaam verwennen met een flinke portie groentes. Salades zijn populair als lunch, maar een soepje of slawrap is ook altijd lekker.

5: Kook voor twee dagen

Heb je geen tijd of zin om dagelijks een gezonde lunch met groentes te bereiden? Kook ’s avonds dan altijd een portie extra. Zo heb je meteen een gezonde lunch voor de volgende dag.

6: Drink groene smoothies

Groene smoothies zijn een makkelijke manier om in een keer veel groentes binnen te krijgen. Het is ook een prima manier om nieuwe groentes te leren eten. Door ook fruit aan de smoothie toe te voegen, wordt de smaak van de groentes namelijk wat zachter.

Vooral groene bladgroentes doen het goed in smoothies. Denk bijvoorbeeld aan spinazie, paksoi, andijvie, boerenkool of sla.

7: Gebruik groentes eens op een andere manier

Naast verschillende recepten en bereidingswijzen, kan je groentes ook eens een andere plaats in je gerecht geven. Bijvoorbeeld door:

  • Wortel- of courgettesliertjes te gebruiken als spaghetti of noodles.
  • Lasagne te maken met plakjes courgette of zoete aardappel in plaats van pastavellen.
  • Een pizzabodem van bloemkool te maken.
  • Burgers te maken van peulvruchten en groentes.
  • Slabladen te gebruiken als wraps.
  • Pannenkoekjes te maken met zoete aardappel, wortel of pompoen.
  • Gepureerde groentes toe te voegen aan sauzen.

8: Vul je vriezer

Als je door tijdtekort vaak minder groentes eet dan je zou willen, is het een goed idee om je vriezer te vullen met voorgesneden groentes. Je kan zelf verse groentes invriezen, maar je kan ook kant-en-klare diepvriesgroentes of groentemixen kopen. Zo kan je ook als je haast hebt snel wat extra groentes klaarmaken.

Extra tip: voeg wat vet toe

Een extra tip om optimaal te profiteren van de groentes die je eet: voeg wat vet of olie toe. Vetten zorgen er namelijk voor dat je lichaam diverse voedingsstoffen beter kan opnemen. Gezonde vetten vind je bijvoorbeeld in olijfolie, kokosolie en avocado. Ook wat noten of pitten door je salade zorgen voor een portie gezonde vetten.

Zo krijg je meer groentes binnen

We eten in Nederland (veel) te weinig groentes. Hoogste tijd om daar verbetering in te brengen. Met de bovenstaande tips haal je de aanbevolen hoeveelheid van 250 gram per dag met gemak. Neem bijvoorbeeld eens wat vaker groentes bij je ontbijt, drink groene smoothies en probeer nieuwe groenterecepten uit. Er zijn zoveel meer opties dan enkel ’s avonds wat gekookte groentes op je bord.

 

Bronnen:
http://www.healthline.com/nutrition/17-ways-to-eat-more-veggies#section11
https://www.puurfiguur.nl/groene-smoothies/#smoothiemaken
https://greatist.com/health/40-unexpected-ways-add-veggies-meal

Author: Stefan Rooyackers

Dit bericht is geplaatst in Algemeen, blog. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *