Beweging als middel tot afvallen

Reserve energie is in het lichaam  op geslagen in de vorm van vet, en dat veroorzaakt je overgewicht. Om dat kwijt te raken , moet je dus de reserve zien te verbruiken en eigenlijk de enige manier om dat verantwoord te doen, is bewegen. En hoe meer, of hoe intensiever je beweegt, hoe eerder je die reserve kwijt raakt. Maar je moet daarbij niet vergeten, dat je het lichaam wel de kans moet geven die reserves aan te spreken, want als jij je vol propt voor je gaat bewegen, neemt het lichaam eerst die, vaak gemakkelijkere en toegankelijke energiebron, en pas als dat verbruikt is, gaat het over tot verbranding van je reserves. Helaas komt het dan maar al te vaak voor dat het niet eens zover komt.

Een bescheiden maaltijd vooraf kan echter wel uitstekend dienen als aanjager

Zoals al gezegd is de intensiteit van het bewegen een belangrijke factor, omdat simpelweg intensiever bewegen meer verbrandt. Ideaal zou zijn als je elke dag wat extra doet op dat gebied en als richtlijn zou je het volgende kunnen doen:

• 20 minuten vol intensief, hetgeen wil zeggen dat je gedurende die periode een hartslag moet zien te behouden van 75% van je maximum, maar laten we voor het gemak daarvoor 140-160 nemen. ( hoe ouder, hoe lager)
  • 40 minuten gemiddeld intensief met een hartslag van 100-120  slagen per minuut
  • 60 minuten laag intensief met een hartslag van 80-100

En laten we voor het gemak ons richten op de vier makkelijkste vormen van bewegen in onze maatschappij: wandelen, hardlopen, fietsen en zwemmen.

• Wandelen is in te schalen als laag intensief, hoewel die intensiteit eenvoudig is op te schroeven, maar zelden boven gemiddeld uit komt. Manieren om je tempo te verhogen bij het wandelen zij de volgende: snellere passen maken, of grotere passen maken, en uiteindelijk snellere en grotere passen maken. Het grote voordeel van wandelen is dat het in zoveel dagelijkse zaken in te passen is, maar ook dat de belasting op spieren en gewrichten bescheiden blijft.
  • Hardlopen: dit is al een graadje intensiever, zelfs op een laag tempo, en zit al snel in het gemiddeld intensieve niveau. Hoe harder je loopt, hoe meer je vraagt van je lichaam. Het vraagt ook een stuk meer van je spieren en gewrichten, maar daar staat tegenover dat jet het niet zo lang hoeft te doen om hetzelfde effect te krijgen als een uurtje wandelen.
  • Fietsen: ook fietsen zit al snel in het gemiddelde gebied en kan makkelijk uitgebouwd worden naar hoog intensief. De belasting ligt voornamelijk op het kniegewricht, maar de omschakeling van hoog naar gemiddeld is heel eenvoudig.
  • Zwemmen: we zijn een waterrijk land en zwemmen wordt bij ons met de paplepel ingegoten. Het is gemiddeld intensief en vaak blijft het daarbij ook, voornamelijk omdat bij deze vorm van bewegen techniek ook van belang is, meer dan bij de andere basisvormen. Verandering in intensiteit kan wel bewerkstelligd worden door verandering bijvoorbeeld van schoolslag naar borstcrawl

Deze vier vormen van bewegen zijn natuurlijk voor ons, we hoeven er niet veel voor te doen om ze technisch goed uit te voeren, en zijn makkelijk uitvoerbaar in je directe omgeving. Een ander positief aspect ervan is dat het ook uitstekend met meerdere mensen tegelijk gedaan kan worden zonder extra aanpassingen, zoals bv op het gebied van accommodatie, materiaal en geoefendheid. En ze hoeven, afgezien van een zwemabonnement niets extra’s te kosten

Author: Ruud

Dit bericht is geplaatst in Afvaltips, Algemeen, blog, Geen categorie, News, Sport, Tipvandedag met de tags , , , , , , , , , , , , , . Bookmark de permalink.