Boekreview: ‘Verademing’

Door: Youri Buis

 

 

Het is belangrijk om in rustige situaties niet te snel te ademen. Zonder een fysieke inspanning is een gezonde ademfrequentie vier tot acht keer per minuut. Echter zijn er veel mensen die continu sneller ademen, tot meer dan twintig keer per minuut. Dat is zinloos en kost bovendien veel energie. Er is een heel simpele oplossing om extra energie te krijgen: rustiger ademen. Maar hoe doe je dat? Hoe komt het dat een ontregelde ademhaling ook de oorzaak is van klachten als een burn-out, hartkloppingen, concentratieproblemen en hoofd- en rugpijn? En wat gebeurd er dan allemaal in je lichaam en in je hoofd? Daarover gaat dit boek.

Het boek is heel overzichtelijk opgedeeld in hoofdstukken. Zo worden thema’s als ‘ademhaling en voeding’ en ‘ademhaling en sport’ behandeld. Het is heel vlot geschreven, de theorie is duidelijk en de oefeningen zijn praktisch en makkelijk uit te voeren. Dat is een voordeel, want zo pas je ze ook eerder toe. Ook geeft het boek je inzicht in je eigen ademhaling en wat dat voor je kan betekenen. De heldere oefeningen kunnen leiden tot snelle positieve veranderingen, zoals beter slapen en een snel herstel na het sporten. Tijdens het lezen word je als het ware ‘meegezogen’ met de theorie en de oefeningen.

Het boek is makkelijk leesbaar voor iedereen. Het is wel een kwestie van doorzetten en de tijd er voor nemen, maar het resultaat is het zeker waard. Zelfs als je de helft van de oefeningen zou doen, kom je al een heel eind. Het is een goede tip om er elke dag mee bezig te zijn; dan wordt het snel een gewenning. Een echte aanrader dus!

Author: manuel fernandez

Related Post

Dit bericht is geplaatst in blog, Boekreviews, Geen categorie met de tags , , , , , , , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *