De obesogene samenleving

Hier wordt steeds vaker over gesproken; onze dikmakende samenleving. Dat wij de laatste jaren dikker en dikker worden is voor een deel te wijten aan hoe onze maatschappij de laatste decennia is veranderd. Met name de manier waarop eten tegenwoordig verkrijgbaar is en wordt gepresenteerd draagt bij aan de toename van overgewicht. In de grote steden, maar ook aan de snelwegen zijn een flink aantal vestigingen van de MacDonalds te vinden. In de binnensteden heb je sowieso een grote variëteit aan eettentjes voor een snelle hap.

De porties die nu geserveerd worden zijn veel groter dan de porties van een aantal jaar geleden. En grotere porties zorgen ervoor dat mensen meer gaan eten.

Via tv wordt ook zeer veel reclame gemaakt voor voedsel. En uit onderzoek is gebleken dat het zien van een reclame over eten je eetlust triggert. In een proef kregen twee groepen deelnemers een tv-programma te zien. Een groep deelnemers kreeg tijdens het programma ook een fastfoodcommercial te zien. De andere groep deelnemers kreeg een commercial te zien die niet over eten ging. Na het tv-programma kregen de deelnemers de kans om voedsel te eten waarvan hen gevraagd werd de smaak te beoordelen. Het bleek dat de deelnemers die een fastfoodreclame hadden gezien meer aten dan de deelnemers die deze reclame niet hadden gezien. Dit experiment geeft inzicht in wat voor invloed reclames over eten hebben op ons gedrag.

Vanuit onze omgeving worden we dus op verschillende manieren beïnvloed om meer te gaan eten. En meestal heb je het niet door omdat deze beïnvloeding op een subtiele wijze gebeurd. Het is dus niet slim om te denken dat jij zelf volledig bepaalt wat je eet. Onbewust zijn er een aantal andere dingen die jou de weg wijzen in de richting van bepaald voedsel en een bepaalde hoeveelheid voedsel. Door hier vaak bij stil te staan wordt je je er bewust van waar en wanneer dit gebeurt en kun je misschien een gedeelte van deze beïnvloeding tegen gaan. Probeer je zo min mogelijk te laten verleiden door reclame. En als je in een restaurant zit, denk dan; vol is vol!

 

Bron: Faddegon K.J. (2011) Landelijk overgewichtsbeleid gespiegeld aan kennis uit de gedragswetenschappen, Web Publicatie nr. 60, gelezen op http://www.loketgezondleven.nl/object_binary/o11606_WRR-WP-60-Landelijk-overgewichtbeleid-gespiegeld-aan-kennis-uit-de-gedragswetenschappen.pdf

Author: Stefan Rooyackers

Dit bericht is geplaatst in Algemeen, blog met de tags , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *