Dieetwijzer, Eiwitdiëten

Eiwitdiëten

Wat is nu eigenlijk een eiwitdieet? Het eiwitdieet is gebaseerd op de volgende theorie: Koolhydraten en vetten zijn de brandstoffen van je lichaam, eiwitten zijn de bouwstenen van je lichaam. Tijdens een  eiwitdieet neem je zo min mogelijk koolhydraten en vetten in, en zoveel mogelijk eiwitten. Als je dit doet, is na een dag of drie je suikervoorraad opverbrand: je lichaam gebruikt deze namelijk als eerste voor verbranding. Wanneer je suikervoorraad op is, stapt je lichaam in nood over op de verbranding van je  lichaamsvet. Dit is dus wat je wilt! Hierdoor val je snel af. Wanneer je lichaam overstapt op het verbranden van de reserves vet in het lichaam wordt dit de ‘ketose’ toestand genoemd.

 

fat woman

 

De vele eiwitten zijn de bouwstenen van je spieren, en doordat je zoveel eiwitten inneemt blijft je  spiermassa behouden. Bij veel andere diëten gaat je spiermassa er op achteruit, je lichaam verbrandt deze namelijk deels mee. Het behoudt van die spiermassa is vooral belangrijk omdat spieren je stofwisseling aansturen; je hebt je spieren nodig om je stofwisseling goed te laten werken. Als je spieren deels worden verbrand werkt je stofwisseling dus minder goed. Hierop is het bekende jojo-effect gebaseerd: je gaat streng lijnen, je spieren worden deels verbrand, je gaat op den duur wat normaler eten en je komt dan weer aan want je stofwisseling werkt niet goed.. omdat je spiermassa aangetast is. Het is er dus op gebaseerd dat je uiteindelijk je streefgewicht kan behouden omdat je spiermassa is  behouden en de kans groter is dat je op gewicht blijft als je weer ‘normaler’ gaat eten.

 

bodybuilding

 

Veel van de eiwitdiëten lijken op elkaar, maar verschillen toch enigszins in bijvoorbeeld begeleiding of producten. Stel dat u geïnteresseerd bent in een eiwitdieet is een advies om na te denken welke diëten u aanspreken, en eventueel bij elk dieet dat u interesseert op intakegesprek te gaan (meestal zijn deze gratis en vrijblijvend). Zo kunt u de sfeer voelen en misschien wat producten proeven, en dan bekijken welke u het beste bevalt.

 

Voor- en nadelen

Er bestaan verschillende bekende vormen van het eiwitdieet en er zijn overeenkomende voor- en nadelen te benoemen.

Voordelen:
•Snel resultaat, gemiddeld 6 tot 9 kilo per maand gewichtsverlies
•Geen of weinig hongergevoel
•Behoud van je spiermassa
•Kans op jojo-effect is klein
•Wetenschappelijke onderbouwing

 

shutterstock_FC00049

 

Nadelen:
•Je mag niet ‘zondigen’, dus écht niet even dat snoepje want dan raak je uit de eerder genoemde ketose-fase.
•Lastig met feestjes en diners: dit vereist planning
•Discipline is noodzakelijk

Een eiwitdieet heeft als voordeel dat je snel resultaat ziet, dit komt vooral door de verbranding van de vetreserves. Daarnaast werken eiwitten erg verzadigend, waardoor je weinig honger zal hebben. Een ander voordeel is het verhaal met de spiermassa en stofwisseling dat hierboven is beschreven. Ook is de eiwitdieet-theorie wetenschappelijk onderbouwd.

Een nadeel van dit soort diëten is dat je jezelf er echt streng aan moet houden. Het draait dus allemaal om het komen in die ketose-fase, maar hierbij mag je dus echt niet zondigen want dan raak je er vrijwel meteen uit. Je lichaam krijgt namelijk snel weer genoeg koolhydraten en/of vetten binnen om weer over te stappen op de verbranding van de suikers die in deze voedingsmiddelen zitten. Als je dus wilt dat het snel gaat, en volgens plan, is het belangrijk je echt aan het dieet te houden. Dit kan dus ook wel moeilijk zijn op feestjes en diners; er mag echt niet gezondigd worden. Je moet dus zelf maaltijden of snacks regelen. Natuurlijk is dit wel te doen met een beetje planning. Voor dit alles is natuurlijk wel veel discipline nodig, je moet het echt willen.

 

man with his arms wide open

 

 

Spreekt eiwitdiëten je aan?
Hieronder volgt een overzicht van de meest bekende en meest gebruikte soorten eiwitdiëten met een uitleg, recensies en nog wat specifieke voor- en nadelen.
Klik op een van de onderstaande programma’s voor een verder uitleg.

PowerSlim
Sanaslank
Prodimed
Het Dukan Dieet

Deze informatie van het dieetprogramma is tot stand gekomen door onze werkboek. Werkboeken zijn verkrijgbaar wanneer u een aankoop doet op onze site. Bij een aankoop van een van onze gezondheid Dvd’s ontvangt u de werkboek als bonusmateriaal.
Bestel uw Dvd afvallen dus nu in onze webshop en daarbij helpt u niet uzelf maar tegelijkertijd ook heel Nederland. Bedankt voor uw bijdrage!

Author: Frence Pinxteren

Related Post

Dit bericht is geplaatst in afslanken, afvallen, Afvaltips, blog, Dieet, dieetprogramma, dieetwijzer, eiwitdiëten, Gezondheid, Het Dukan Dieet, Overgewicht, Powerslim, Prodimed, Sanaslank, werkboek met de tags , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark de permalink.

2 Reacties op Dieetwijzer, Eiwitdiëten

  1. Martijn schreef:

    Goed duidelijk artikel. Ben je van mening dat zelfs een cheat day eens in de maand niet kan?

    • Frence Pinxteren schreef:

      Hallo Martijn,
      Bedankt voor jou positieve reactie.
      Zoals het blogpost luidt is het een streng dieet.
      Dit moet ook wel want het doel is om je lichaamsvet te verbranden.
      Je stapt over op de zogenoemde “Ketose” toestand.
      Een dagje je oude patroon aanhouden lijkt me zeer riskant.
      Je bent dan namelijk aan het afwijken van je dieet waarbij
      de verleiding groot is om weer in je oude gewoontes terecht te komen.
      De antwoord op jou vraag is dus: ja.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *