Dieetwijzer, Koolhydraatarme Diëten, Het Montignac Dieet

Het Montignac Dieet

Wat is het?

Het Montignac dieet is gebaseerd op het principe dat als je wilt afvallen, je moet letten op goede en slechte koolhydraten.

afb 12

Uitleg:

Het gaat niet om minder eten, maar om wat je eet. Hierbij wordt gekeken naar de glycemische index (GI) van koolhydraten. De GI-index bepaalt hoe snel het glucose-gehalte in het bloed stijgt wanneer je iets gegeten hebt. Montignac stelt dat koolhydraten met een GI-waarde beneden de 50 ‘goede’ koolhydraten zijn, en de koolhydraten met een GI-waarde van boven de 50 ‘slechte’ koolhydraten zijn. De slechte koolhydraten moet je dan vermijden. Hiernaast stelt Montignac dat je koolhydraten en vetten niet tegelijk moet eten, maar dat je deze moet scheiden. Zo raadt hij af een boterham (koolhydraten) met worst (vetten) te eten, of een boterham (koolhydraten) met kaas (vetten). Hetzelfde geld voor een maaltijd met aardappelen (koolhydraten), jus (vetten) en groentes.

Healthy School Lunch with brown bag

Montignac raadt vooral aan veel groenten, fruit, volkorenproducten en peulvruchten te eten. Montignac heeft erg veel boeken geschreven. Een overzichtje:

– Ik ben slank want ik eet – Montignac
– Zij is slank want zij eet – Montignac
– Slank & Snel, de fast cuisine van Montignac – Montignac
– Uit de oven – Montignacsignature
– Visboek – Montignac
– Diners – Montignac
– Dikke vriendjes – Montignac
– Slank worden met zakendiners – Montignac
– Mijn recepten uit de Provence – Montignac
– Montignac van A tot Z – Montignac
– Ik blijf jong want ik eet beter – Montignac

Ook gaat Montignac in zijn methode uit van de volgende acht principes/regels:

1. Het is belangrijk vezelrijk te eten.
2. We moeten stoppen met calorieën tellen maar kijken naar wát we eten. We worden te dik omdat we verkeerd eten, niet omdat we teveel eten.
3. Het is belangrijk voldoende eiwitten te eten.
4. We moeten zoveel mogelijk ‘goede’ koolhydraten eten (bv. Groente, fruit, peulvruchten, volkoren- producten en zo min mogelijk ‘slechte’ koolhydraten (bv. Witbrood, suiker en aardappelen).
5. We moeten vooral goede vetten eten (bv. Noten, vette vis, olijfolie) en zo min mogelijk slechte vetten (chips, eten uit de frituur, kaas).
6. We moeten zorgen dat we genoeg vitaminen en mineralen binnen krijgen.
7. Lichaamsbeweging is erg belangrijk.
8. Vetten en koolhydraten moeten gescheiden worden.

Voor- en nadelen:

Een voordeel van het Montignac-dieet is dat het laagdrempelig is om te proberen, omdat de boeken redelijk goedkoop zijn en je het dus makkelijk kan proberen. Daarnaast is het fijn dat hij veel boeken heeft geschreven, zodat je erg kan variëren of iets kan kiezen waar je vooral veel over wilt weten.

career paths - business choice

Een nadeel is dat niet alles wetenschappelijk onderbouwd is. Zo is het nooit bewezen dat het verstandig is om koolhydraten en vetten te scheiden. Ook is het moeilijk het dieet in je sociale leven te integreren, een keer uit eten is al lastig.

Ervaringen & Recensies:

Wat zeggen mensen nu over het Montignac Dieet? Hieronder vind je een aantal recensies die willekeurig van het internet gehaald zijn. Zo krijgt u hopelijk een beeld van hoe mensen dit dieet hebben ervaren.

“Zeer gezond en gevarieerd, het bestaat uit één-ingrediënt producten en dat is de clou, niets uit pakjes en blikjes dat zit meestal vol met verborgen koolhydraten en suikers. Alles puur natuur en zelf maken zoals mayonaise en gisteren aioli gemaakt, een plak zalm daarmee besmeren en oprollen, veldsla erbij, dressing (zelf maken), paar gevulde olijven en stukjes feta en dan hebben we het voorgerecht voor het avonddiner. Smullen!”

“Vind het een super dieet waarbij je alles mag eten en ook nog eens heel gezond. Veel verse groente en vis. Dit dieet is heel goed te volgen en ook vol te houden.”

“Een aanrader voor iedereen, die een paar(of heel veel) kilo’s wilt afvallen.”

“Je mag (bijna) alles eten en zoveel je maar wilt. Dus altijd lekker en nooit honger. Wat misschien belangrijker is dan gewichtverlies is het verlies van die vetband, je pens, want die vliegt er razendsnel af.”

“Voor mij werkt het uitstekend. Ik heb nooit geen hongergevoel gehad. Ik at zelfs veel meer dan voordien. Het is een levensstijl waarbij mijn energie niet moet inboeten. Het zijn de suikers die ons zo loom doen aanvoelen. Eenmaal suikervrij vliegen de kilootjes eraf.”

“Het is geen dieet. Het is een manier van leven. Door het lezen van de etiketten in de supermarkt ben ik soms wel wat langer bezig met boodschappen doen, maar voel me erg goed dat ik nu heel bewust bezig ben met wat ik in mijn lichaam stop. Dit ” dieet” heeft mijn leven positief veranderd. Geen gejojo meer, geen honger en vooral lekker genieten van je maaltijden.”

“Deze andere manier van eten (dieet vind ik eigenlijk niet passen) bevalt prima. Lekker veel groenten en fruit, kwark, yoghurt, brood. Het is ook nog eens heel gezond. De recepten zorgen er voor dat je gevarieerd eet en niet elke week bijna dezelfde standaard (Hollandse) hap.”

Memo - Block

Een andere vorm van Koolhydraatarme Diëten?

Hieronder volgt een overzicht van de meest bekende en meest gebruikte soorten koolhydraatarme diëten met een uitleg, recensies en nog wat specifieke voor- en nadelen.
Klik op een van de onderstaande programma’s voor een verder uitleg.

Atkinsdieet
South Beach Dieet
Dr. Frank

Deze informatie van het dieetprogramma is tot stand gekomen door onze werkboek. Werkboeken zijn verkrijgbaar wanneer u een aankoop doet op onze site. Bij een aankoop van een van onze gezondheid Dvd’s ontvangt u de werkboek als bonusmateriaal.
Bestel uw Dvd afvallen dus nu in onze webshop en daarbij helpt u niet uzelf maar tegelijkertijd ook heel Nederland. Bedankt voor uw bijdrage!

Author: Frence Pinxteren

Dit bericht is geplaatst in afslanken, afvallen, Afvaltips, blog, Dieet, dieetprogramma, dieetwijzer, Gezondheid, koolhydraatarme diëten, Montignac Dieet, Overgewicht, werkboek met de tags , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark de permalink.