Een goed dieet

Hoe kun je dat overlevingsinstinct omzeilen? Hoe kun je compenseren voor de vertraagde stofwisseling? Het antwoord is dat je niet minder moet gaan eten, maar dat u de balans van uw voedingspatroon moet veranderen. Minder vet eten betekend niet dat je in het totaal minder moet eten. Je zult het aantal calorieën moeten verminderen – een absolute voorwaarde om af te vallen – maar belangrijker is dat je speciaal het percentage calorieën die je binnenkrijgt uit vetten verminderd.

 

Zo raakt je lichaam niet in paniek en denkt het niet dat het verhongert. Het vertraagd dus niet je stofwisseling, waardoor je dus wel blijft afvallen, zonder honger gevoel. Je vermindert de hoeveelheid vet en vervangt die hoeveelheid met goede, calorie-arme, vezelrijke plantaardige producten. Hierdoor fop je de hersenen, omdat het toch de hoeveelheid voeding binnenkrijgt die het nodig heeft.

 

Het is zelfs zo dat je waarschijnlijk méér kunt gaan eten en je ook meer voldaan voelt wanneer je minder calorieën en vetten tot je neemt. Plantaardige voedingsmiddelen (met veel vezels) verteren namelijk langzamer in je maag waardoor je dus langer een vol gevoel houdt. Daardoor krijg je minder snel ‘lekkere trek’, waardoor je verleid kunt worden tot het nuttigen van snacks. Daarnaast zijn plantaardige voedingsmiddelen rijk in vitaminen, mineralen, sporenelementen, koolhydraten en eiwitten voor de nodige energie en spier-opbouw. Dit zorgt ervoor dat je lichaam overtollig vet kan verbranden.

 

De aanbevolen hoeveelheid calorieën voor vrouwen zijn 2000 Kcal./dag en voor  mannen 2500 Kcal./dag. Als men veel sport gaat deze hoeveelheid omhoog (hoe meer je sport, hoe meer je nodig hebt). De meeste diëtisten bevelen aan om dit aantal per dag terug te brengen tot 1500 voor vrouwen en 2000 bij mannen. Gezonder is het echter om 1800 Kcal./dag voor vrouwen en 2300 Kcal./dag voor mannen aan te houden. Hierdoor val je langzamer af, maar uiteindelijk behoudt je het streefgewicht en voorkom je het jojo-effect.

Gezond afvallen duurt nu eenmaal langer. Verlies je geduld niet en probeer niet meer dan ongeveer één kilo per twee weken af te vallen! Houdt in je achterhoofd dat een dalend lichaamsgewicht en op je streefgewicht blijven belangrijker is dan hoe snel je afvalt. Verlies de moed niet!

 

Author: Stefan Rooyackers

Dit bericht is geplaatst in Algemeen, blog. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *