Eiwitten, eiwitten en nog eens eiwitten

Wat zijn eiwitten nu precies? En hoe kan men hierdoor gewicht verliezen?

Steeds meer personen zijn op de hoogte van het belang van eiwitten. Het wordt steeds populairder onder sporters, maar men hoort ook steeds vaker over ‘het eiwitdieet’
In dit artikel vindt u dan ook wat diepgaande informatie over eiwitten.

Afvallen

Steeds meer mensen zijn inmiddels overtuigd dat het afvallen met het eiwitdieet werkt. Het eiwitdieet is zo succesvol, omdat je gewicht verliest zonder dat je daarvoor honger hoeft te lijden. Wil je snel een gezond gewicht bereiken? Dan is het eiwitdieet dé aangewezen methode. Met de eiwitmaaltijden zorg je ervoor dat je lichaam vrijwel geen koolhydraten (suikers) binnenkrijgt. Die koolhydraten vormen de energiebron van je lichaam, maar als ze niet aanwezig zijn spreekt het lichaam de reservevoorraad aan: je vet. Dat proces begint al twee tot drie dagen na de start van het eiwitdieet, waardoor je snel zult afvallen. Dit is een volkomen natuurlijk proces en dus niet schadelijk voor je gezondheid. Je zult je zelfs fitter en energieker voelen.

spiermassa

Eiwitten zorgen ervoor dat je geen spiermassa zult verliezen. Dit komt omdat eiwitten een bouwstof zijn voor je spieren. Daarnaast geef je je lichaam tijdens het eiwitdieet voldoende voedingsstoffen, waardoor je geen roofbouw op je lichaam zal plegen. Als je tijdens een dieet je lichaam te weinig voedingstoffen geeft, wat helaas bij veel diëten gebeurd bestaat het gevaar dat je je spierweefsel gaat verbranden. Zodra je weer normaal gaat eten, gaat je lichaam dit herstellen en kom je weer aan, het jojo-effect. Helaas kun je op de doorsnee huisweegschaal vaak deze verhoudingen niet zien waardoor je dit niet in de gaten hebt. Er zijn wel weegschalen verkrijgbaar die informatie verschaffen over je gewicht, BMI, vetpercentage en spiermassa.

Ketose

Met het vier stappenplan van het eiwitdieet creëer je een voortdurend vetverbrandingsproces in het lichaam, dit wordt ‘ketose’ genoemd. Ketose is een natuurlijk proces in het lichaam dat wordt geactiveerd door het weglaten van alle koolhydraten in de voeding. Koolhydraten worden door het lichaam omgezet in glucose (suikers). Het lichaam zet het teveel aan suikers om in vet als je meer eet dan je lichaam voor zijn energiegebruik verbrandt, of kan opslaan in de lever. Tijdens de kuur mag niets anders gegeten worden, dus ook geen fruit. In fruit zit namelijk ook suiker. Het zijn dan wel natuurlijke suikers maar toch suikers. Als de suikerspiegel omhoog gaat en daarna weer naar beneden, doorbreek je het hele principe van de constante suikerspiegel. Het gevolg: minder resultaat en een hongergevoel.

Voordelen van het eiwitdieet:

• snel gewicht verliezen zonder afname van de spiermassa
• geen last van een hongergevoel door een constante bloedsuikerspiegel
• je hoeft alleen nog maar groenten toe te voegen en geen extra inkopen meer te doen
• goed voor het immuunsysteem/afweersysteem
• verbranding stijgt in het lichaam
• eiwit is de bouwstof voor lichaamscellen (spieren, botten, haren, nagels en bloedvaten)
• eiwitmaaltijden zijn overal te bereiden, dus het eiwitdieet past in iedere leefstijl

Met het eiwitdieet:

• eet je 4 tot 5 maaltijden per dag, dus heb je geen last van een hongergevoel
• volledige aanvoer van alle benodigde voedingstoffen
(door aanvulling van vitaminen, mineralen en sporenelementen)
• ontgift je lichaam
• een opbouwfase om op langere termijn een gezondere levensstijl te ontwikkelen.

Afvallen zonder honger

Een eiwitrijke maaltijd remt het hongergevoel. Doordat je met het eiwitdieet 4 tot 5 keer per dag een uitgebalanceerde eiwitmaaltijd eet (steeds hetzelfde wat betreft samenstelling koolhydraten eiwitten/vet), blijft de maag langer gevuld. Eet je een koolhydraatrijke maaltijd zoals een bord met pasta dan stijgt de bloedsuikerspiegel veel sneller en wordt er eerder een signaal aan de hersenen afgeven: HONGER! Let op de samenstelling van je eiwitmaaltijden. Kies voor hoogwaardige eiwitmaaltijden met een zeer goede kwaliteit eiwitten. Een ideale eiwitmaaltijd bevat 15 tot 18 gram eiwitten. Vul je dieet altijd aan met een hoogwaardig voedingssupplement. De juiste samenstelling van de eiwitmaaltijden zorgt er voor dat je voornamelijk vet kunt afvallen (75-90%) in plaats van spiermassa. Afvallen met het eiwitdieet is zeker niet spartaans en eentonig. De eiwitmaaltijden zijn in veel smaken en variaties te verkrijgen en daarom is dit dieet makkelijk vol te houden.

Ontgiften

Doordat de samenstelling van alle maaltijden hetzelfde is, komt het lichaam in een stabiele situatie.
Hierdoor krijgen de cellen de mogelijkheid om afvalstoffen af te voeren en het lichaam te vitaliseren.
Je moet er rekening mee houden dat je de eerste dagen ontgiftingsverschijnselen kunt krijgen (zoals
hoofdpijn of last van de darmen). Dit is een normaal verschijnsel en van voorbijgaande aard.

Verbranding

Om de stofwisseling ingrijpend te activeren en de verbranding op 100% te houden is het belangrijk
om 4 tot 5 eiwitmaaltijden per dag te nuttigen. Sla geen maaltijden over als je geen honger hebt. Doe je dit wel, dan heeft het een negatief effect op de verbranding en dus ook op het uiteindelijke resultaat.

Author: Stefan Rooyackers

Related Post

Dit bericht is geplaatst in blog, Dieet, Voeding nieuws met de tags , , , , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *