Gezonde cocktails voor de zomer

Gezonde cocktails voor de zomer

gezonde cocktails - Gezond en GewichtGenieten jullie ook zo van het mooie weer? Ik houd van die lange avonden buiten in de tuin of op het terras… met een lekker drankje erbij. Nu weten we allemaal dat alcohol veel calorieën bevat, zo tellen bier en wijn behoorlijk aan en kleurrijke cocktails kunnen soms tot wel 450 kcal bevatten. Maar gelukkig zijn er ook lekkere cocktails die minder calorieën bevatten!

Tips voor cocktails met alcohol

De minste calorieën in een cocktail bereik je door de alcohol weg te laten. Maar om te beginnen eerst wat tips voor de mensen die wel graag een cocktail met alcohol drinken. Kies hierbij voor een basis van champagne, cognac, wodka, rum of whisky. Een glas champagne bevat bijvoorbeeld de helft van de calorieën een glas witte wijn. Ook wodka is qua alcohol een ‘goede’ optie en is ook nog eens lekker te combineren met bijvoorbeeld spa rood of ananassap en tonic.
De Sex on the Beach, Mojito en Cosmopolitan zijn echte caloriebommetjes, maar deze cocktails doen het iets beter op dat gebied:

Campari, sinaasappel en granaatappel cocktail (145 kcal)

Voor drie cocktails mix je 175 ml sinaasappelsap (het liefst vers) en 175 ml granaatappelsap met 175 ml ijswater van ijsblokjes in een blender. Mix tot het ijs heel fijn gemalen is en het mengsel lichtroze wordt. Giet in een karaf en voeg 90 ml Campari en wat ijsblokjes toe. Giet in cocktailglazen en garneer met één of twee schijfjes grapefruit of sinaasappel.

Martini met appel en zwarte bes cocktail (145 kcal)

Meng voor één cocktail 45 ml groene appel wodka met 90 ml appelcider, 60 ml blauwe bessensap en wat ijs in een cocktailshaker. Schud tot het goed gemengd is. Giet in een cocktailglas, garneer met een schijfje appel en drink direct op.

Tips voor gezonde cocktails zonder alcohol

Een cocktail zonder alcohol of een smoothie is sowieso een gezondere keuze. Ze bevatten minder calorieën en er zit veel minder suiker in. Verfrissend, boordevol vers fruit en het levert bovendien geen kater op. Hier twee gezonde zomerse drankjes:

Alcoholvrije sangria

Voor twee liter alcoholvrije sangria voeg je 1 geschilde sinaasappel in stukjes, 1 perzik in stukjes, 1 appel in stukjes, 1 limoen met schil in partjes samen met 250 ml sinaasappelsap (het lekkerst is natuurlijk versgeperst) en 1 liter druivensap bij elkaar in een grote kan. Zet het geheel 1,5 uur weg in de koelkast. Doe hier 500 ml ijskoud (bruisend) water bij en serveer de sangria in een groot glas. Voeg eventueel een klein beetje suiker toe om het iets zoeter te maken.

Cranberry cocktail

Voor twee glazen heb je 2,5 dl cranberrysap nodig. Doe dit samen met 1 dl sinaasappelsap in een blender of keukenmachine en meng het kort. Voeg 150 gram verse frambozen toe. Doe hier 1 eetlepel citroensap bij en pureer tot er een glad mengsel ontstaat. Schenk het in 2 cocktailglazen en versier met de schijfjes citroen of sinaasappel. Direct serveren!

Author: b.boogaart

Dit bericht is geplaatst in Alcohol, blog, Recepten. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *