‘Going Vegan’

tomaten‘Going vegan’ is de laatste jaren een steeds meer gehoord begrip. In sommige kringen heeft het zelfs een behoorlijk hippe status verworven. ‘Vegan’ staat voor veganistisch eten. Toch zijn er nog veel mensen bang voor voedingstekorten als ze horen over veganistisch eten, of ze denken dat dit weinig keus biedt in hun eetpatroon.

Nu wijzen echter steeds meer wetenschappelijke onderzoeken van bijvoorbeeld Dr. Ornish, Dr. Fraser en Dr. Jenkins uit dat een voedingspatroon zonder of tenminste met een stuk minder dierlijke vetten, veel gezondheidsvoordelen biedt ten opzichte van het gangbare voedingspatroon.

En ook verschijnen er steeds meer heerlijke recepten om ‘smaakvol’ en ‘gezond’ te combineren tot een traktatie die je hart- en bloedvaten zuivert van overtollig vet. Redenen genoeg om toch eens dieper op het ‘Going vegan’ in te gaan dus…

 

Wetenschappelijk aspect

Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat het veelvuldig eten van vlees in verband staat met gewichtsproblemen, hartaandoeningen, suikerziekte, kanker, hoge cholesterolwaarden, hoge bloeddruk en hoofdpijn. Ook kan het consumeren van vlees voor botontkalking zorgen, omdat dierlijke eiwitten ervoor zorgen dat nieren calcium verliezen via je urine. Ook gewrichtspijnen, nierproblemen en menstruatiepijn kunnen aantoonbare gevolgen zijn van het eten van vlees.

Daarnaast zorgt het eten van vlees voor meer lichaamsvet. Hoe meer lichaamsvet je hebt, hoe meer oestrogenen je lichaam produceert. Het hebben van veel lichaamsvet wordt vervolgens in verband gebracht met borstkanker en baarmoederhalskanker. Daarbij leidt extra lichaamsvet tot een grotere kans op darm-, slokdarm-, alvlees- en nierkanker.

Ook het eten of drinken van zuivelproducten brengt de nodige risico’s met zich mee. Wist je bijvoorbeeld dat twee Harvardstudies hebben uitgewezen dat mannen die twee of meer porties zuivel per dag consumeren, een 30-60% grotere kans hebben op prostaatkanker dan de mannen die geen zuivel eten of drinken? Dat is een gigantisch verschil.

Helaas is het zo dat in landen waar veel vlees en zuivel wordt gegeten, het ontstaan van ‘plaques’ al vroeg in het leven plaatsvindt. Plaques zijn kleine bobbels in de bloedbaan die het bloed de doorgang belemmeren.

 

Goede alternatieven

Goed, aan het consumeren van vlees en zuivelproducten kleven dus risico’s die we serieus moeten nemen. Maar wat is dan een goed alternatief?

Om mee te beginnen is het verstandig om een betere controle over je vlees- en melkconcumptie te krijgen. Groenten, vruchten, gezonde granen en peulvruchten bevatten maar 4% vet. In tegenstelling tot kip, waarvan 50% van de calorieën bepaald wordt door puur vet, ook al is het vel eraf. En kaas bestaat zelfs uit 70%!

Wat ook goed aan groenten, vruchten, gezonde granen en peulvruchten is, is dat ze vol zitten met krachtige antioxidanten, deze beschermen je lichaam tegen vrije radicalen. Vrije radicalen zijn agressieve moleculen die je DNA beschadigen, het is dus erg belangrijk dat je je daarvoor zo goed mogelijk beschermt.

Daarnaast gaan ze overgewicht tegen en verminderen de kans op kanker en andere degeneratieve ziekten.

Als je een dergelijke verandering in je voedingspatroon doorvoert, is het tellen van calorieën overbodig. Want als je een normale variatie aan plantaardige voeding eet, krijg je alle essentiële aminozuren binnen, bijvoorbeeld bij quinoa, en ook alle essentiële vetten en essentiële suikers komen aan bod. Denk hierbij aan de vetten in lijnzaadolie en de suikers in bijvoorbeeld aloë vera en linzen.

Daarbij is het goed om te weten dat hoe sneller je stofwisseling is, hoe sneller je calorieën verbrandt en hoe minder vet je opslaat. Kies dus voor voeding die je stofwisseling verhoogt in plaats van verlaagt. Voorbeelden hiervan zijn groenten, kelp en gember.

Als je bovendien niet binnen no time opnieuw een hongergevoel wil hebben, helpt het om vezelrijk voedsel te eten. In voedsel als vlees, eieren, kaas en melk zitten geen vezels. Beter is het dus om vezelrijk voedsel te eten, dat je honger stilt met bovendien minder calorieën.

 

Conclusie

We kunnen constateren dat aan het eten van dierlijke producten de nodige risico’s kleven. Daarom is het helemaal geen slecht idee om veganistisch te eten, of op zijn minst drastisch te minderen met het consumeren van dierlijke producten.

Kalk en vet zijn immers zaken waar je mee op moet letten, sowieso omdat ze tot overgewicht kunnen leiden, maar ook omdat ze ziektes als kanker en hartproblemen kunnen stimuleren.

Daarom is het goed voor je gezondheid en eventueel gewichtsverlies om juist te kiezen voor voedsel dat je van belangrijke voedingsstoffen voorziet, je helpt ontgiften en dat je stofwisseling kan versnellen. Verdiep je in dit voedsel, want dat brengt je verder. ‘Going Vegan’ is zo gek nog niet!

 

Deze informatie komt uit de dvd gezonde voeding. Wil je meer weten over voeding? En bekijk jij liever een dvd dan het lezen van boeken? kijk dan op deze pagina voor een trailer van de dvd!

spruiten

Author: leroy

Related Post

Dit bericht is geplaatst in blog, Voeding nieuws met de tags , , , , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *