Hoe je stress te lijf kan gaan

Man heeft last van stressVeel mensen in onze tijd geven aan dat ze gespannen of gestrest zijn. Het is een serieus hedendaags probleem. Natuurlijk kan dat komen omdat we het druk hebben, er veel van ons verwacht wordt, of sterker nog: omdat we teveel van onszelf eisen. Maar wat je niet over het hoofd moet zien, is dat je voeding hier wellicht een grotere rol in speelt dan dat je je nu voor mogelijk houdt. Je gezondheid, zowel psychisch als lichamelijk, kan namelijk erg aangetast worden als je bloedsuikerniveau in de war is of als je lever overwerkt raakt.

Evenwichtige voeding is daarom essentieel om spanning en stress te verminderen en je gezondheid in een goede conditie te houden.

Als je last van stress hebt, zijn er verschillende voedingsadviezen die je kunnen helpen

Ten eerste is het goed om cafeïne zoveel mogelijk te vermijden. Door een cafeïneverslaving raken je hormoonproducerende bijnieren afgemat. De consumptie van cafeïne heeft hetzelfde effect als langdurige spanning. Je raakt er uitgeput van. Overstappen op kruidenthee of groene thee kan een goede manier zijn om een koffieverslaving af te bouwen.

Ook is het verstandig om alcohol te vermijden. Alcohol stimuleert namelijk de afscheiding van adrenaline, wat een stresshormoon is. Dit hormoon heeft een negatieve invloed op je lever bij de afvoer van afvalstoffen.

Daarnaast is het goed om suiker en suiker bevattende producten te vermijden. Zoals je vast weet veroorzaken suikers vaak slechts een kortdurende energiestimulans. Je ervaart kort ‘up’ en daarna een duidelijke ‘dip’. Ook kan het net als cafeïne je bijnieren uitputten.

Daarbij is het belangrijk om slecht vet te laten staan. Taart is heerlijk, maar zit vol transvetzuren, die schadelijk zijn voor je lichaam. Met slecht vet belast je je hart- en bloedvatenstelsel ernstig.

Ook is het goed om geraffineerde en bewerkte voedingsmiddel uit de weg te gaan. Deze zitten voornamelijk in wit brood, wit meel, cake, koek en pasta. Ze belasten het lichaam omdat ze weinig voedingswaarde hebben en veel calorieën bevatten. Deze calorieen geven je lichaam weinig voeding. Het verschaft wel veel calorieen, maar heeft erg weinig voedingswaarde.  Je lichaam wordt dus extra belast deze ‘lege’ calorieën en tijdens stress is kun je dat natuurlijk beter vermijden. En er zit weer heel veel suiker, transvetten, omega 6

Deze informatie komt uit de dvd van gezonde voeding. In deze dvd wordt informatie gegeven over wat de werking is van verschillende voedingsstoffen en waar men op moet letten. Ook worden er handige tips gegevens die je helpen om jezelf aan een gezond voedingspatroon te houden. Wil je een klein voorproefje zien van de dvd? klik dan hier!

Author: leroy

Related Post

Dit bericht is geplaatst in blog, Stress, Voeding nieuws met de tags , , , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *