Hoe werkt een eiwit dieet ?

Hoe werkt een eiwit dieet?

Dé hype op gebied van afvallen is het eiwit dieet. Het zorgt ervoor dat je gericht vet verbrandt, zonder dat de spiermassa wordt aangetast. Daarnaast is het makkelijk vol te houden en zal je er geen hongergevoel aan overhouden. Waar Sonja Bakker de afgelopen jaren aan de top stond, hebben de eiwit- en proteine diëten de toekomst! Hieronder staat beschreven wat het eiwit dieet precies inhoudt, wat er belooft wordt en hoe het werkt.

Wat houden het eiwit dieet, eiwitrijk dieet of proteïne dieet eigenlijk in?eiwit dieet
Bij de bovenstaande diëten is de achterliggende gedachte om zo min mogelijk koolhydraten te eten. Dit omdat koolhydraten ervoor zorgen dat de bloedsuikerspiegel in je lijf blijft variëren. Hierdoor wordt je lichaam gestimuleerd om vet aan te maken. Door suikers of rijst en pasta wordt je gemakkelijk dik, waardoor het van belang is om hier niet teveel van te eten.

Naast het beperken van de koolhydraten stimuleren het eiwit dieet, eiwitrijke dieet of proteïne dieet de inname van proteïne of eiwit. Dit omdat eiwitten ervoor zorgen dat er gericht vet zal worden verbrandt. Het is dus van belang dat je (koolhydraat rijke producten zoals) brood, rijst, aardappelen,alcohol en suikers grotendeels inruilt voor vis, vlees, en eieren. (veel eiwitten)

Hoe zorgen deze diëten ervoor dat ik afval met een eiwit dieet?

Dit wordt veroorzaakt door ketose. Ketose is het proces dat ontstaat wanneer het lichaam, op zoek naar brandstof, overschakelt op het verbanden van lichaamsvet. Het lichaam heeft brandstof nodig. Wanneer je een eiwit dieet volgt eet je dus geen of weinig koolhydraten en vetten. Het lichaam kan deze voedingsbestanddelen dus ook niet als brandstof gebruiken en gaat op zoek naar een andere energiebron…jouw lichaamsvet. Opgeslagen lichaamsvet is namelijk een prima brandstof voor het lichaam.

Wat mag je wél en wat mag je niet eten bij een eiwit dieet, eiwitrijk dieet of proteïne dieet?
Deze ontbijten zijn iets anders dan de diëten die je misschien gewend bent te volgen. Vruchtensappen, brood en toast zijn dingen die je beter niet kan eten. Terwijl een gebakken eitje met bacon juist wordt aangeraden. Zelfs lekkernijen als cheeseburgers zijn acceptabel in het dieet, al zien we dit dan het liefst zonder het broodje. Het avondeten zal een diner worden zonder pasta, rijst of aardappelen. Wel kan je hier salade, vlees of vis bij eten.

Wél eten:
Eieren en zuivel
Eiwit shakes en supplementen
Groenten/Salades
Kaas
Schaaldieren
Vlees
Vis

Niét eten:
Aardappelen,pasta,rijst en brood
Alcohol
Fruitdrankjes en zoete vruchten
Suikers en chocolade

 

Wat is er zo goed aan het eiwit dieet, eiwitrijk dieet of proteïne dieet?

1.evenwichtige Suikerspiegel
Een dieet dat hoog is in proteïne kan grote schommelingen in de bloedsuikerspiegel doen afnemen. Hierdoor is het, in gematigde vorm en op langere termijn, ontzettend geschikt voor mensen met een te lage bloedglucosespiegel of diabetes.

2.Snel afvallen
Met een eiwitrijk dieet verlies je veel gewicht in relatief korte tijd. Je moet hierbij wel beseffen, dat wat je verliest ook voor een groot deel vocht is. Wanneer je de neiging hebt om veel vocht vast te houden is dit dieet dus zeker een aanrader.

3.Opbouwen van spiermassa
Ook is dit dieet heel populair bij mensen, die spiermassa willen opbouwen. Proteïne vormt namelijk de belangrijkste bouwsteen voor spieren en met dit dieet val je af zonder je spiermassa aan te tasten, bouw je spieren op en voel je je fit.
Wat zijn de gevaren van een eiwit dieet, eiwitrijk dieet of proteïne dieet?
Een van de gevaren van deze diëten is dat het kan leiden tot een te hoog cholesterol.
Dit kan gebeuren wanneer je het dieet te lang volhoudt. Daarnaast heb je het gevaar van te weinig koolhydraten. Zoals eerder vermeld, weinig koolhydraten eten is op zich prima, maar wanneer je er te weinig eet zal het je hersenen beschadigen. Deze leven namelijk op glucose, wat te vinden is in koolhydraatrijk voedsel.

Het eiwit dieet, eiwitrijk dieet of proteïne dieet is een prima dieet om snel af te vallen, maar wanneer je dit erg streng volgt, is het niet verstandig om dit langer dan een paar maanden te volgen. Wel kan je beginnen met het strikt volgen van het dieet en later de teugels laten vieren. Dit houdt in: Overgaan naar naar een variant waarbij je wel koolhydraten binnen krijgt en de consumptie van eiwitten iets naar beneden schroeft.

De bekendste eiwit dieten:
Eiwit dieten zijn er in verschillende soorten en maten. Wanneer je weet welke voedingsmiddelen je wel en niet mag, kun je hier natuurlijk zelf mee aan de slag en per dag samenstellen wat je wel/niet gaat eten. Echter zijn er een aantal bekende weekschema’s precies aangegeven wat je wel of niet mag eten. Dit zijn de bekendste:|
Dukan Dieet
Dr. Frank dieet
Prodimed Eiwit dieet

Daarnaast zijn er dieten die bestaan uit kant en klare eiwitpreparaten, tussendoortjes en proteïneshakes.

Heeft u interesse in een eiwit dieet? bekijk deze site om te starten.
[iframe width=”100%” height=”410″ src=”http://www.stershop.com/facebook/slimafvallen/eiwitdieet.html”]

Author: Stefan Rooyackers

Dit bericht is geplaatst in Algemeen, blog, Dieet, Dr frank dieet, Dr. Frank, Het Dukan Dieet, Sonja Bakker, Voeding nieuws. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *