Hoe zit dat nou met water bij afslanken?

Er wordt zo ontzettend veel over water gezegd, verteld en geschreven. Tijd voor wat verduidelijking! De feiten op een rijtje.

De hoeveelheid?

–         Je hebt ca. 2.5 liter water per dag nodig.

–         Waar rekening mee gehouden moet worden, is dat veel vocht al in je eten zit (en ander drinken). Ongeveer 1 liter vocht krijg je binnen door te eten. Ga daarom uit van 1.5 liter, maar hier gaat het niet alleen om water! Hier gaat het om al het drinken (ook koffie, thee, frisdranken et cetera).

–          Als je erg veel zweet omdat het warm is of omdat je aan het sporten bent, zorg dan dat je wat extra water inneemt. Je zweet het vocht namelijk uit.

De voordelen?

–         Water bevat geen calorieen

–         Water is goed voor de organen

–          Water houdt je houdt gezond

–          Water zorgt voor een vol gevoel, wat dus kan helpen bij het verliezen van gewicht

–          Water is goed voor de stoelgang

–          Water spoelt afvalstoffen uit je lichaam

–          Water is goed als vervanging van frisdranken, het is nu eenmaal gezonder

 

Nadelen

–          Teveel aan water kan erg gevaarlijk zijn. Vaak gaan mensen tijdens bv. lijnen of sporten zo ontzettend veel water drinken dat het gevaarlijk is. De nieren kunnen 8 tot 10 liter water per dag uitscheiden. Als dit veel meer is, of in erg korte tijd, is het lichaam in de war en stuurt het water naar de hersenen, waardoor de hersenen opzwellen. Een persoon die dit overkomt kan acuut overlijden.

Conclusie

Zorg dat je per dag ongeveer 1.5 liter vocht binnen krijgt. Dit is een verzameling van thee, koffie, vruchtensappen, water, frisdranken enzovoorts. De rest van het benodigde vocht (circa 1 liter) zit in de voeding die je binnen krijgt.

Door water krijg je een mooie huid, het is goed voor je organen, het reinigt je lichaam en kan helpen bij lijnen omdat je een vol gevoel krijgt én omdat water vaak frisdranken vervangt waar veel suikers in zitten, en die dus ongezond zijn.

Pas wel op met water! Er zijn verschillende gevallen bekend van mensen die acuut overlijden door een ‘overdosis’ aan water. Drink niet heel de dag door, en ook niet grote hoeveelheden in één keer; dit kan erg gevaarlijk zijn. Bij 5 liter of meer (per dag) is er kans op gevaar.

Water drinken is dus goed voor je lichaam, maar word niet té fanatiek en let op de inname. Je lichaam heeft nu eenmaal genoeg aan 2.5 liter per dag, wat je deels binnenkrijgt door eten (circa 1 liter) en de rest door wat je drinkt.

Author: Stefan Rooyackers

Related Post

Dit bericht is geplaatst in Afvaltips, Algemeen, blog, Voeding nieuws met de tags , , , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *