Ik zie er vermoeid uit!

vermoeide vrouw in bedVoor sommige van ons is het misschien wel herkenbaar. Je wordt wakker, kijkt in de spiegel en je ziet zelf dat je er erg vermoeid uitziet. Vaak doen we dan wat make-up op, of smeren crèmepjes die de donkere kringen rondom verbergen. Hierop vertrouwen de meeste dat ze er weer fris en energiek eruit zien tijdens ons drukke leventje. Zeker kunnen deze middelen om dit ter bereiken, alleen soms is er wat anders aan de hand: Het is het eten wat je eet dat jou er moe uit laat zien.

Als je er continu moe uitziet, terwijl je alles doet om er wakkerder uit te zien, kan dit dus aan jou voeding liggen. Hieronder heb ik een paar mogelijke boosdoeners  die zorgen voor een vermoeide uitstraling. Lees verder om erachter te komen wat jij met jouw voeding kan bereiken en zo meer energie kan uitstralen!

 

Zout

Maaltijden met veel zout kan je laten uitdrogen. Wanneer jouw huid begint uit te drogen, zie je er al een stuk vermoeider uit dan dat je daadwerkelijk bent. In plaats van zout, kan je ook voedsel kiezen die gekruid zijn met anderen specerijen en kruiden.

Kunstmatige zoetstoffen

Gewone suikers  dragen bij aan ontstekingen. Kunstmatige zoetstoffen dragen hier nog meer bij aan, met als gevolg dat je er ‘puffy’ uit. Dit komt omdat ontstekingen je een  meer opgezwollen uitstraling geeft. Ook bevatten kunstmatige zoetstoffen  aspartaam, dit wordt ook wel geassocieerd met gewrichtspijn,   en verhoogd de trek naar meer suikers. In plaats van deze zoetstoffen, kies liever  natuurlijke suikers, zoals fruit, om het opgezwollen uitstraling te vermijden.

Alcohol

Alles meer dan dat ene glaasje wijn tijdens het eten, kan ervoor zorgen dat je gaat uitdrogen. Zo krijg je net als bij zou een uitgedroogde huid waarbij de gloed die over je gezicht schijnt verdwijnt. Die zorgt voor een minder energieke uitstraling. Als je alcohol niet kan vermijden, probeer dan iets te nemen dat tusseneen alcoholische drankje zit en gewoon water. Hierdoor voorkom je dat je jezelf helemaal uitdroogt.

Gefrituurd eten

Ebi tempura, Franse frietjes en uien ringen zijn de grootste vijanden van jouw huid. Gefrituurd eten bevat veel olie en onverzadigde vetten. Dit heeft als gevolg dat zij bloedcellen klonteren en slagaders verstoppen. Hierdoor wordt jouw huid dof en vermoeid.

Koolhydraten

Koolhydraten kan het collageen beschadigen in je huid. Het gevolg hiervan is dat jou huid er mollig en niet gezond uit gaat zien  en daardoor er veel moeier uit ziet. Daarboven op bij een overdosis aan koolhydraten zie je er niet alleen vermoeid uit, maar ga je je ook zo voelen. Neem in plaats van een broodje, twee keer per week een salade en voeg meer groente aan je eten in plaats van rijst en of brood.

Snoep

Snoep bevat  veel suikers, zonder andere gunstige voedingsstoffen. Bij een overdosis aan suikers krijg je een insuline piek, gevolgd door een snelle daling. Dit maakt je erg moe, en begin je je dus ook vermoeid te voelen. Daarnaast zorgt snoep er ook voor dat onder de ogen de huid ook wat opgezwollen raakt.  Als je het toch niet kan laten om te snoepen, kies dan voor de kleinere verpakkingen in plaats van king-size formaat.

Rood vlees

Nee, je hoeft geen vegetariër te worden, maar het eten van rood vlees meer dan één maal per week wordt in verband gebracht met het ontstaan van rimpels. Dit omdat het ‘carnitine’ bevat dat ervoor zorgt dat de wanden van aders harder wordt. Dus het advies is; Eet niet meer dan één maal per week rood vlees.

Conserveringsmiddelen

In koude vleeswaren is het bekend dat deze conserveringsmiddelen ontstekingen in de huid veroorzaken, waardoor je er vaal en moet uit gaat zien. Kies daarom voor vers belegde broodjes, en bezuinig op vleeswaren in het algemeen.

Pittig eten

Pittig eten is goed voor de stofwisseling, maar op z’n beurt niet goed voor de huid. Pittig eten kan namelijk de huid irriteren, waardoor er een ongelijkmatige teint ontstaat en verwijde bloedvaten. Dit maakt de huid minder helder een ziet het er wat ouder uit.  Probeer wanneer het kan voor een mildere maaltijd te kiezen in plaats van pittig.

 

Ik hoop dat je met deze kennis je eigen voedingspatroon op kan aanpassen en hierdoor weer met een frisse en energievollere uitstraling door het leven gaat!

 

 

Author: leroy

Related Post

Dit bericht is geplaatst in blog, huid, Tipvandedag, Voeding nieuws met de tags , , , , , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *