Kinderen en Voeding

 

 

 

 

 

 

 

Goed voorbeeld doet goed volgen

Kinderen imiteren veel eerder, dan dat ze luisteren naar goede raad. Is gedrag van ouders incongruent (zeggen het een, maar doen het ander) dan zullen ze kiezen voor wat ze hun ouders zien doen. Als je niet wilt dat ze roken, drinken, drugs gebruiken, schelden, geweld gebruiken, rotzooi eten doe dat dan zelf ook niet. Het is nogal hypocriet om met een sigaret in je ene hand en een glas wijn en een bord  patat met kroket voor je op tafel te preken over gezond leven. Alles is terug te voeren op respect en verantwoordelijkheid. Toon respect voor jouw lichaam en dat van jouw kinderen door het goed te verzorgen en te voeden en behandel anderen (ook jouw kinderen!) zoals jezelf behandeld wilt worden: met respect. Laat jouw kinderen zien dat de verantwoordelijkheid voor lichamelijk en geestelijk welzijn bij jezelf ligt en niet daarbuiten. Hoe eerder we stoppen met  “Vadertje Staat” als opvangnet te gebruiken, hoe beter het is voor alle partijen.

Zes eetmomenten

Als ze jou consequent zes bescheiden en gezonde maaltijden zien gebruiken en ongezonde producten niet, of slechts in zeer beperkte mate aanwezig zijn en genuttigd worden, dan zullen ze daar zeker een voorbeeld aan nemen. Vertel ze in alle rust, zonder veel drama, over de gevaren van tabak, alcohol en drugs, lang voordat dit een issue wordt.(Ik heb het mijn zoon rond zijn 7e verteld.) Als het dan gaat spelen zijn ze “voorgeprogrammeerd”.  Grote kans dat, als jij jarenlang met veel plezier met hen lichamelijke activiteiten hebt ontplooid en een gezond etenspatroon hebt verankerd in hun bestaan, ze er niets voor zullen voelen gewoonten te ontwikkelen waarvan ze weten dat ze er ziek van kunnen worden;)

“Bord leegeten”

 Het was (en is soms nog) gebruikelijk voor ouders om hun kroost te dwingen hun bord leeg te eten. Dit is een belangrijke oorzaak van overgewicht, omdat je hiermee het kind leert zijn grenzen te overschrijden en de signalen van zijn lichaam te negeren. Niet doen dus! Schep een bescheiden portie eten op het bord van je kind en laat het in alle rust eten aan een gezellig gedekte tafel. Als het vol zit, laat het dan zijn (gezonde) toetje eten en weer fijn gaan spelen. Het is beter om niet toe te staan dat het kind mag snoepen direct na de avondmaaltijd, omdat anders het risico bestaat dat ze met opzet weinig zullen eten. Geef ze hun dagelijkse snoepmoment als ze uit school komen en bovenop een gezonde snack, zodat de ergste honger al gestild is en laat ze daarna hun tandjes poetsen.

Niet opdringen

Dingen die het kind niet lust, kun je ze beter niet opdringen. Zodra we eten zien worden er spijsverteringssappen aangemaakt, die het mogelijk maken het voedsel te verteren. Zien we iets wat we niet lusten, dan wordt dit proces niet goed in gang gezet en zal het eten niet volledig verteren, met alle (pijnlijke) gevolgen van dien. Dit geldt voor kinderen evenzeer als voor volwassenen! Als groenten een struikelblok zijn, dan kun je ze bepaalde soorten rauw geven, gemengd met fruit, als smoothie en onbekende soorten als bijgerechtje bij een bekende en geliefde avondmaaltijd. Laat ze zonder dwang een paar hapjes nemen en geven ze aan het niet te lusten, laat het daar voorlopig dan bij. Sommige allergieën zijn persoonsgebonden en vaak geven kinderen heel goed aan welke dingen niet goed vallen. Het kan altijd zijn dat ze later deze dingen wel kunnen verteren of gaan waarderen. Dwang werkt altijd averechts.

Positief benaderen

Kinderen willen zich heel graag goed voelen, maak daar optimaal gebruik van en stimuleer goed gedrag door het te demonstreren en bovenal: geef ze veel aandacht en liefde. De kans om een rol van betekenis in hun leven te spelen komt maar één keer voorbij.

Author: Stefan Rooyackers

Related Post

Dit bericht is geplaatst in Algemeen, blog, Tipvandedag, Voeding nieuws met de tags , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *