Koolhydraten: ja of nee?

stichting-gezond-tarwe

Waarschijnlijk heb je hier al veelvuldig over gehoord: koolhydraten. Intensieve sporters hebben ze hard nodig als efficiënte brandstof, terwijl onze voorouders ze nauwelijks binnen kregen.

Tegenwoordig worden koolhydraatrijke producten zoals pasta, spaghetti en boterhammen met het grootste gemak weg gewerkt, maar hoe goed zijn deze koolhydraten eigenlijk voor ons?

stichting-gezond-aardappelKoolhydraten kunnen worden teruggevonden in diverse producten. Voedingsmiddelen zoals brood, aardappelen, rijst en fruit zijn slechts een klein aandeel van de grote categorie die koolhydraten omvat. Binnen het begrip koolhydraten vinden we twee verschillende subtypes: geraffineerde koolhydraten en ongeraffineerde koolhydraten. Het grote verschil tussen beide soorten is de manier waarop de producten verwerkt zijn. Ongeraffineerde koolhydraten kunnen terug worden gevonden in voeding die onbewerkt is. Voorbeelden van zulke voeding zijn volkoren graanproducten, groenten zoals knolgewassen en wortels, en (ongeschild) fruit (met pitjes). Geraffineerde koolhydraten kunnen worden terug gevonden in bewerkte voeding. Een bewerking houdt bijvoorbeeld in dat de vliesjes van rijst en granen verwijderd worden alvorens ze in onze supermarktschappen belanden. stichting-gezond-rijstAndere soorten bewerkte producten zijn, onder andere, koek, snoep en frisdrank. Hoewel deze producten vaak op onze boodschappenlijstjes terecht komen zijn ze niet direct een gezonde keuze. Deze bewerkte producten voorzien ons namelijk van ‘lege calorieën’. Hiermee wordt bedoeld dat ze alleen zorgen voor brandstoffen, in plaats van ook bouwstoffen en beschermende stoffen te leveren.

Gezien de functie van de diverse koolhydraatbronnen is het verstandig om een goede keuze te maken in je voedingspatroon. Onbewerkte koolhydraten hebben veelal de voorkeur omdat ze, naast koolhydraten, ook belangrijke vezels, vitamines en mineralen leveren. Helaas bevatten alledaagse producten zoals witte rijst, muesli en zoet broodbeleg veel bewerkte koolhydraten, maar nauwelijks vitamines en mineralen. Hiernaast bevatten zelfs de meeste vruchtensappen veelal bewerkte koolhydraten, en zijn deze dus ook minder gezond dan dat simpele Elstar appeltje. Hoog tijd om onze boodschappenlijstjes eens onder de loep te nemen dus!

Geschreven door Jonne Beeks

Author: Jonne Beeks

Related Post

Dit bericht is geplaatst in afvallen, Algemeen, blog, eetgewoontes verandering met de tags , , , , , , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *