Lage rugpijn: dé tips tegen lage rugklachten

stichtinggezonheid-rugpijn

Heb je last van je rug? Je bent echt niet de enige. Het is een klacht waar veel Nederlanders last van hebben. Er kunnen meerdere oorzaken ten grondslag liggen aan lage rugpijn. Maar veel belangrijker is de vraag: wat kan ik er aan doen? In dit artikel geven we de tips tegen lage rugklachten.

Lage rugpijn kan verschillende oorzaken hebben. De meest voorkomende oorzaak is overbelasting, maar ook het langdurig inspannen van je rug, een slechte zithouding, een slechte conditie, langdurige stress, het weer of ouderdom kunnen rugklachten veroorzaken.

Blijf bewegen

In de basis is het het allerbelangrijkste om te blijven bewegen. Ga dus vooral niet als een plank in bed liggen of op de bank zitten. Geen overmatige rust dus. Soms is de pijn zo erg dat je niet anders kunt, maar probeer dit te beperken tot twee dagen. Probeer af en toe in beweging te zijn, maar forceer niets.

Dagelijkse werkzaamheden

Probeer je dagelijkse werkzaamheden zoveel mogelijk door te zetten. Natuurlijk wel in een lager tempo en afhankelijk van de werkzaamheden wellicht aangepast. Zolang je niets forceert, is bewegen met pijn helemaal niet schadelijk.

Een goede houding

Een slechte zithouding of slaaphouding kan een belangrijke oorzaak zijn van je lage rugpijn. Een goede houding is dus erg belangrijk. Een verkeerde houding kan in een later stadium vervelende klachten betekenen. Ga dus rechtop zitten, met ontspannen schouders en je voeten plat op de grond.

Stress verminderen

Stress verminderen, het klinkt natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan, maar het is wel belangrijk. Stress kan rugklachten veroorzaken en zelfs verergeren. Probeer stress dus te verminderen door je tijd anders in te delen of de onderliggende problemen op te lossen.

IJs en warmte

Het kan helpen om ijs op de pijnlijke gedeeltes van je rug te leggen. Doe dit een paar keer per dag, maximaal 20 minuten per keer. Schakel vervolgens na en paar dagen over op warmte. De warmte zorgt ervoor dat je spieren ontspannen en je bloedsomloop bevorderd wordt.

Een warm bad

Warmte is goed om de pijn te verzachten. Een warm bad kan ook wonderen doen.

Pijnstillers

Heb je moeite om in beweging te blijven of om je dagelijkse activiteiten op te pakken in verband met je rugpijn? Gebruik dan een pijnstiller om je bewegen weer te bevorderen. Voor zwaardere pijnstillers dan een paracetamol moet je in overleg met je huisarts.

Versterk je spieren

Om je rugklachten te verminderen of in de toekomst te voorkomen, is het belangrijk om je spieren te versterken. Dit kan door het doen van oefeningen onder begeleiding van een fysiotherapeut.

Wat te doen bij lage rugpijn is bij iedereen verschillend. Wij helpen je graag met opstellen van een persoonlijk behandelplan.

Aangeboden door Praktijk Pietersen

Author: Stefan Rooyackers

Dit bericht is geplaatst in Algemeen, blog. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *