Motivatie tips voor het verliezen van gewicht

Wanneer je ooit al eens geprobeerd hebt om af te vallen en in vorm te raken, weet je waarschijnlijk al dat het erg lastig is om na langere tijd van trainen gemotiveerd te blijven.

Er zijn zoveel dingen die er net even tussen komen. Andere verplichtingen en het te lang duren van zichtbaar resultaat zijn grote boosdoeners bij het verliezen van de motivatie. Het uitblijven van zichtbare resultaten maakt ons snel gefrustreerd, waarbij het bijltje er snel bij neer gegooid wordt. Waarom zou ik tenslotte zo hard werken, als toch niemand het verschil ziet, is een veel voorkomende vraag die men zichzelf stelt.

Aan de andere kant heb je misschien meteen resultaat gezien waardoor je in het begin zeer motiveerde om door te gaan. Wat vaak voorkomt is echter dat de resultaten die je in het begin zo snel boekte, steeds minder snel gaan totdat je het idee hebt dat je stil staat en helemaal geen vooruitgang meer boekt. Dit is ook zeer ontmoedigend en kan je motivatie om te trainen net zo snel doen verdwijnen als het helemaal niet zien van enig gevolg van je harde werk.

Dus wat kun je doen om echt gemotiveerd te blijven? Laten we eens kijken naar de onderstaande basis tips die je zouden moeten helpen om vast te houden aan je doelen om gewicht te verliezen.

Motivatie tips voor het verliezen van gewicht

1. Denk vooruit

Dit mag misschien erg simpel klinken, maar één van de grootst gemaakte fouten tijdens je doel om gewicht te verliezen is het niet nadenken over de gevolgen van je beslissingen en acties. In dit geval bedoel ik beslissingen op het gebied van eten. Zo maken we vaak overhaaste keuzes en houden we geen rekening met onze gezondheid en gewicht. Zo is de stap naar een snelle en vette hap vaak snel gemaakt, in plaats van de keuze voor een gezonde maaltijd.

Wanneer u op zoek bent naar maaltijden welke smakelijk zijn maar weinig calorieen bevatten kunt u een kijkje nemen in ons assortiment. De producten bevatten minder calorieen en meer gezonde voedingsstoffen.

2. Ga om met mensen die aan hun gezondheid denken

Hiermee wil ik uiteraard niet zeggen dat je een aantal van je vrienden moet dumpen, maar de meeste mensen realiseren zichzelf niet hoeveel invloed vrienden kunnen hebben op hun dagelijkse leven. Dit is een grote les die ik zelf ook geleerd heb. Zo heb ik gemerkt dat het een stuk gemakkelijker is om in mijn dagelijkse leven vast te houden aan mijn voeding- en trainingspatroon wanneer ik om ga met mensen die hier ook veel waarde aan hechten.

3. Wees redelijk

Je moet jezelf realiseren dat het niet meer boeken van vooruitgang en het verliezen van motivatie iets is wat hoort bij je doel om gewicht te verliezen. Het is onredelijk om te denken dat er een afvalmethode bestaat waarmee je gedurende je proces geen tegenslagen zult hebben. Het is dus van belang dat je je redelijk en realistisch opstelt. Dit zal leiden tot minder frustraties wanneer het allemaal even niet zo lekker gaat. De andere manier is om jezelf voor te bereiden op deze tegenslagen wanneer deze voorkomen. Als ik maandag aan het trainen ben en het niet zo lekker gaat, houd ik mij bijvoorbeeld voor om het vandaag even rustig aan te doen. Dinsdag las ik dan een extra training in waar ik mijzelf bij voorhoud om dan wel lekker los te gaan. Een andere manier is eventueel om gewoon even wat anders te gaan doen, zoals een wandeling, waarbij je je hoofd en gedachten even helemaal leeg kunt maken.

4. Eet voordat je honger hebt

Deze tip is misschien erg voor de hand liggend, maar zeer belangrijk. Zo is het van belang dat je voorkomt dat je verbranding afneemt, want wanneer dit gebeurt zal je lichaam meer calorieën op gaan slaan als vet. Het is dus belangrijk dat je verdeeld over de dag frequent meerdere maaltijden van kleine tot normale hoeveelheid eet. Hierdoor voorkom je dat je erge honger krijgt waarbij je teveel gaat eten. Het frequent eten van meerdere maaltijden per dag zorgt ervoor dat je verbranding actief en hoogt blijft, waardoor er minder voedingsstoffen in vet opgeslagen zullen worden.

5. Houd variatie in je programma

Verveling en eentonigheid is met afstand één van de grootste oorzaken van het verliezen van motivatie. Of dit nou voorkomt in je trainingsprogramma of in je voedingspatroon en/of dieet, het is van groot belang dat je regelmatig zorgt voor variatie. Je niet vasthouden aan een vast schema/patroon en daarbij het geven van keuzes aan jezelf binnen je programma zorgen er hoogstwaarschijnlijk voor dat je niet uitgekeken raakt op waar je mee bezig bent.

Ik raad mensen daarom ook altijd aan om zeer strenge diëten te vermijden, omdat het haast onmogelijk is om deze over de langere termijn vol te houden. Hetzelfde geldt voor de frequentie waarin je gaat trainen. Veel mensen storten zich in het begin vol overgave op een training waarbij ze bijvoorbeeld vijf dagen per week willen gaan trainen. Dit houd je misschien een paar weken vol, waarna je er helemaal klaar mee bent en helemaal niet gaat. In dit geval wil ik altijd graag het advies geven om minder explosief bezig te zijn, zodat het een stuk gemakkelijker wordt om je programma voor langere termijn vol te houden.

Author: Stefan Rooyackers

Related Post

Dit bericht is geplaatst in blog, Dieet met de tags , , , , , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *