Overgewicht kinderen terugdringen

stichting-gezond-boodschappen

1 op de 8 kinderen is te zwaar! Het aantal kinderen met overgewicht is vanaf 1980 verdubbeld! De belangrijkste oorzaak van overgewicht is dat kinderen teveel ongezonde voeding binnenkrijgen en te weinig bewegen. Daarnaast kan erfelijkheid ook een (kleine) rol spelen.

Overgewicht heeft vele nadelen voor het kind. Het kind kan gepest worden, kan zich schamen, onzeker voelen en kan moeite hebben met zichzelf bewegen. Ook heeft het kind een verhoogde kans op gezondheidsproblemen, zowel nu als in zijn of haar latere leeftijd.

Ouders zijn voor een groot deel mede verantwoordelijk voor het overgewicht van hun kind. Ouders zijn vooral bij jonge kinderen degene die de maaltijden verzorgen en die invloed kunnen uitoefenen op het beweegpatroon van het kind.

Heeft u kind overgewicht? Doe er dan wat aan!

Twijfelt u of u kind overgewicht heeft kijk dan op www.bmikinderen.nl. Op deze site kunt u het BMI van u kind bereken aan de hand van het geslacht, leeftijd, lengte en het gewicht van u kind. Ook al heeft u kind geen overgewicht, onderstaande tips zijn altijd goed om te hanteren!

Hoe dringt u het overgewicht van uw kind terug?

Zorg ervoor dat uw kind meer beweegt

  • Een kind moet dagelijks ongeveer een uur bewegen. Probeer hier op te letten.
  • Maak afspraken met u kind over de tijd dat hij of zij doorbrengt achter de computer of tv. Deskundigen adviseren dat het kind maximaal 2 uur per dag mag doorbrengen achter het beeldscherm.
  • Probeer ervoor te zorgen dat u kind buiten speelt of op de fiets naar school gaat.
  • Wanneer u kind niet sport, zoek samen met u kind een leuke sport uit, die hij of zij graag wil beoefenen. Schrijf u kind in bij de sportvereniging en ga ook regelmatig kijken om u kind te stimuleren.

Family On Cycle Ride In CountrysideEet gezond een gestructureerd

  • Sla het ontbijt nooit over, dit brengt de spijsvertering op gang en zorgt voor belangrijke voedingsstoffen.
  • Eet drie maaltijden per dag op vaste tijden.
  • Geef u kind gezonde tussendoortjes mee zoals een stuk fruit.
  • Maak een gezonde lunch klaar voor uw kind, zowel voor thuis als om mee te nemen.
  • Geef u kind zo min mogelijk snoep en chips, probeer het alleen bij speciale gelegenheden te doen, zoals een feestje of in het weekend.
  • Gebruik snoep en snacks niet om u kunt te belonen of te troosten.
  • Stel duidelijke regels, wanneer u kind zeurt om snoep & snacks geef hier dan niet aan over.

 

Belangrijk is om zelf het goede voorbeeld te geven. Als u regelmatig fruit eet in het bijzijn van u kind wordt dit als normaal beschouwd door u kind.

Mother And Children Prepare A meal,mealtime TogetherHet is belangrijk dat u uw kind op een jonge leeftijd een gezonde levenswijze aanleert! De kans is groot dat u kind deze levenswijze volhoudt tot in zijn of haar latere leven. Dit voorkomt verschillende ziekten, zoals diabetes en hart- en vaatziekten.

Bovenstaande adviezen over voeding en beweging zijn een begin. Dringt het overgewicht van u kind niet terug of heeft u kind ernstig overgewicht, dan doet u er goed aan om professionele hulp in te schakelen. Neem contact op met u huisarts. Deze kan mogelijke verdere stappen met u bespreken.

Geschreven door Yvonne van Mensvoort

Author: Yvonne

Dit bericht is geplaatst in Afvaltips, Algemeen, blog. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *