Voeding kinderen

Elke dag maken we keer op keer keuzes over wat we onze kinderen voorschotelen aan voeding. Vaak zijn deze keuzes onbewust, doordat we bijvoorbeeld beïnvloed worden door reclames of slogans op verpakkingen, maar ook vaak bewust, en in die gevallen kunnen we ten onrechte menen dat datgeen wat we aan het kind aanbieden, gezond is. Op deze manier wordt de gezondheid van het kind onbewust tegengewerkt, juist omdat de kennis omtrent werkelijk gezonde voeding ontbreekt.

Veel ouders gaan ervan uit dat hun kind wel gezond genoeg eet als het af en toe wat plakjes komkommer binnen krijgt en bruine boterhammen eet. Sommigen geloven ook dat een dagelijks pakje chocomel kracht en energie geeft. Of dat halvarine gezonde vetten bevat.
Om de misverstanden die er omtrent voeding voor kinderen bestaat, weg te nemen, volgt hier een uiteenzetting van belangrijke punten waarop u kunt letten als u de gezondheid van uw kind via voeding nastreeft.

Juist voor kinderen is het belangrijk alle voedingselementen binnen te krijgen, omdat zij nog groeien en hun hersenen zich nog aan het ontwikkelen zijn. En: Jong geleerd is oud gedaan. Door een kind al jong in aanraking te brengen met een bewuste levensstijl, kunnen vele klachten in de nabije en verre toekomst voorkomen worden.

Tegenwoordig hebben we helaas te kampen met o.a. verschraalde grond, milieuverontreiniging, toevoeging van chemicaliën en overmatig suikergebruik, waardoor er gemakkelijk tekorten in de voeding kunnen ontstaan.