Je concentratie verbeteren

Duur training:  1,5 uur video + werkboek
Prijs: 99,00 inclusief examen en certificaat.
Tijd om de cursus te kunnen inzien: 6 maanden
Alle trainingen zijn in het Nederlands
De trainingen komen met bonusmateriaal. Dit zijn Engelstalige cursussen en nuttige e-books met meer informatie.

Promotievideo: http://youtu.be/d4l-Mf7b8wU

Waarom?

• Leer hoe je beter kunt concentreren
  • Doe je examen? Goed voor op je CV
  • Cursus is in het Nederlands
  • Online cursus dus studietijd zelf in te delen
  • Duidelijke begeleiding
  • De docent (Stephan Rooijackers) is erkend door de overheid met een Centraal Register Kort Beroepsonderwijs inschrijving
  • Optioneel: examen en certificaat
  • Stichting Gezondheid is een non-profit organisatie die mensen helpt gezonder te leven

Cursus: Je concentratie verbeteren

1 Concentratie

Ons concentratievermogen speelt in elke situatie en bezigheid een grote rol. Zonder het vermogen om te kunnen concentreren zouden we maar weinig kunnen. In dit hoofdstuk ga ik je introduceren in de vaardigheid die we ‘concentreren’ noemen. Zo ga ik het onder andere hebben over welke dingen belangrijk zijn om te kunnen concentreren, welke soorten concentratie kunnen worden onderscheden en wat de effecten van concentratie zijn.

2 Concentratieproblemen

In dit hoofdstuk ga ik het hebben over concentratieproblemen. Waaraan kan je concentratieproblemen herkennen? Waardoor wordt het veroorzaakt? En wat is het effect van concentratieproblemen? Hierop zal ik in dit hoofdstuk onder andere een antwoord op geven

3 De concentratie verbeteren

Het goede nieuws is dat je je concentratie kunt verbeteren. Echter moet je bereidt zijn om tijd en energie te steken in het verbeteren van je concentratie. Je hersenen moet je net als spieren consequent trainen om je concentratievermogen te kunnen verbeteren. In dit hoofdstuk gaan we je verschillende tips geven, hoe je je concentratie kunt trainen.

4 Gezond leven

Wanneer je goed voor jezelf gaat zorgen qua voeding, beweging, en rust zal je merken dat dit een positief effect heeft op je concentratievermogen. In dit hoofdstuk vertel ik je welke voeding kan bijdragen in het verbeteren van je concentratie en waarom. Ook ga ik in op hoeveel beweging je gemiddeld nodig hebt om je hersenen goed te laten functioneren en op welke manier rust en ontspanning kunnen helpen.

5 Oefeningen en tips

Om je concentratie te verbeteren is het belangrijk om oefeningen te doen die zich richten op verschillende vaardigheden. Zo kan het verhogen van je bewustzijn helpen om afleidingen sneller te herkennen en op te lossen. Oefeningen die je leren hoe je kunt ontspannen kunnen helpen om bepaalde zaken los te laten, zodat je je beter kunt concentreren. In dit hoofdstuk staan verschillende oefeningen, die je zelf kun uitvoeren om je concentratie te verbeteren.

6 Concentratieproblemen: ADHD

ADHD (Attention Deficit/Hyperactivity Disorder) is één van de bekendste stoornissen die wordt geassocieerd met aandachttekort en concentratieproblemen. De klachten van ADHD doen zich vaak voor op een aantal gebieden, waaronder hyperactiviteit en aandacht en concentratie. In dit hoofdstuk gaan we in op onder andere verschillende soorten ADHD en welke oefeningen kunnen helpen met je klachten.

7 Concentratieproblemen: Dip en depressie

Concentratieproblemen, moeite met nadenken en besluiteloosheid worden naast andere symptomen sterk gerelateerd aan depressie. Een depressie is een stemmingsstoornis die vaak getypeerd wordt door neerslachtigheid. Je stemming heeft een grootte invloed op je vermogen om te concentreren. In dit hoofdstuk ga ik het onder andere hebben over de verschillen tussen een dip en een depressie, kenmerken van een depressie, het effect van depressieve gevoelens en hoe je depressieve gevoelen kun verminderen.

8 Concentratieproblemen: Verslaving

In sommige gevallen is een verslaving de oorzaak van de concentratieproblemen. Een verslaving is de behoefte om een bepaald middel of middelen (zoals drugs, alcohol, nicotine en gokken) te gebruiken die niet onderdrukt kan worden. In dit hoofdstuk gaan we je het effect van verschillende middelen behandelen en hoe je weerstand kan bieden tegen een verslaving.

9 Concentratieproblemen: Stress, overspannenheid en depressie

Stress is een normale reactie op bedreigingen van buitenaf, waardoor je lichaam zich klaar maakt om te vechten of vluchten. Echter of deze stress nuttig is op bepaalde situatie is nog de vraag. Wanneer stress te lang aanhoud kan dit overgaan op overspannenheid of een burn-out. In dit hoofdstuk gaan we het hebben over stress, overspannenheid en een burn-out en hoe het vaak tot dit punt komt. Ook gaan we in op een aantal manieren waarop stress kan worden verminderd.