Samen in de spreekkamer

senior couple visiting a doctor

Misschien heb je het weleens meegemaakt, je hebt een afspraak gemaakt met de huisarts en je komt de spreekkamer binnen. Het eerste wat de arts doet is vragen wat er aan de hand is.

Ondertussen als je je verhaal aan het vertellen bent stelt de arts allerlei vragen waarna er een diagnose gemaakt wordt door de arts en je bijbehorende behandeling krijgt. Heb je nu je echte verhaal helemaal kunnen vertellen? Weet de arts precies waar jij mee zit? En kent de arts de voorkeuren die je hebt wat betreft de behandeling? Misschien zijn er wel alternatieve behandelingen die jou veel beter liggen?

stichting-gezondheid-vaccinerenIn de huidige gezondheidszorg wordt er veel nadruk gelegd op zorg waarbij de patiënt centraal staat. Dit begint al in de spreekkamer bij de huisarts. Wil je ervoor zorgen dat jij als de patiënt met een probleem al meteen centraal staat in de spreekkamer moet er aan twee kanten iets veranderen. De houding van de artsen en de houding van jezelf, als je tenminste je stem wil laten horen in de spreekkamer.

De houding en communicatieve vaardigheden van artsen veranderen is een opdracht voor de gezondheidszorg, maar jij kan proberen je eigen gedrag te veranderen door een actieve rol aan te nemen in de spreekkamer. Vraag bijvoorbeeld de arts te luisteren naar jou verhaal zonder dat hij of zij je onderbreekt.

Vertel hoe jou probleem je in het dagelijks leven dwarszit en wat jij ervoor over hebt om er iets aan te doen. Vraag naar verschillende behandelopties en hier de voor- en nadelen van. Dan kunnen jij en de arts samen een beslissing maken wat de beste behandelmethode is die bij jou past. Op deze manier zijn jullie pas echt samen in de spreekkamer. Een goede arts zou dit allemaal uit zichzelf doen en zorgen dat jij als patiënt centraal staat in het gesprek.

stichting-gezondheid-huisarts-gesprekSamen de beslissingen nemen brengt vele voordelen met zich mee. Doordat patiënten en artsen op deze manier meer informatie van elkaar krijgen in de spreekkamer, kan dit grote verbeteringen geven in het oplossen van de problemen die de patiënt heeft. Onnodige medische procedures kunnen worden voorkomen omdat je eigen welzijn omhoog gaat.

Het is aan te nemen dat een behandeling waar jij het ook daadwerkelijk mee eens bent meer effect heeft dan een behandeling die jou niet aan staat. De kans is namelijk groter dat je gehoorzaamt aan de behandeling die je zelf fijn vind vergeleken met de behandeling die je helemaal niets vind. Deze manier van beslissingen nemen verbetert de communicatie en het vertrouwen tussen jou en de arts maar kan ervoor zorgen dat afspraken bij de arts iets langer gaan duren.

Als je wil dat jij en je arts ’samen in de spreekkamer’zijn moet je zelf het heft in handen nemen!

Author: manuel fernandez

Related Post

Dit bericht is geplaatst in Algemeen, blog, EHBO, Geen categorie, huisarts, informatie met de tags , , , , , , , , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *