“Tips om minder suiker te eten”

Het is bekend dat teveel suiker erg slecht is. Niet alleen omdat het slecht is voor je lichaam, ook omdat het zo verslavend is. Een suikerrijke snack geeft heel snel een energieboost en geeft het gevoel dat je vol zit, maar beide ebben snel weer weg waardoor je alleen maar zin krijgt in méér.

Tips voor het minderen met suiker:

1. Wees ook weer niet té hard voor jezelf.

Als je echt naar iets zoets verlangt, neem dan even een klein koekje of snoepje en geniet ervan. Want een verlangen tegengaan is beheersen, en de hele dag jezelf beheersen kost ontzettend veel energie. Het is geen probleem wat suiker binnen te krijgen, de truc is het te leren doen met mate.

2. Combineer zoet met gezond

Als je echt zin hebt in wat lekkers, combineer dit dan met iets gezonds. Vaak is het namelijk moeilijk te stoppen na één snoepje of koekje. Doe bijvoorbeeld per dag op één boterham iets zoets zoals jam of hagelslag. Of eet na je snoepje een appel.

3. Stop in één keer met suiker

In één keer stoppen met snoepjes, koekjes en andere zoetigheid is moeilijk. Toch is het een kwestie van volhouden, want na een paar dagen neemt het verlangen naar iets zoets waarschijnlijk al af.

4. Eet kauwgom

Als je suiker niet helemaal wilt opgeven, probeer dan eens kauwgom. Hier heb je ook erg zoete varianten van en het is bewezen dat kauwgom het verlangen naar eten vermindert. Pas ook hier op; eet met mate kauwgom! Kauwgom kan laxerend werken en er zitten vaak zoetstoffen in wat ook schadelijk kan zijn bij grote hoeveelheden.

5. Eet veel fruit

Fruit is de ideale combinatie tussen gezond maar toch zoet. In fruit zitten veel essentiële voedingsstoffen maar toch heeft het vaak een lekkere zoete smaak. Zorg dat je altijd fruit bij je hebt naar bijvoorbeeld je werk of school. Dit zorgt dat je minder snel iets slechts gaat opzoeken.

6. Je zinnen verzetten

Heb je een moment waarop je écht zin hebt in iets zoets, ga dan iets doen. Ga een stukje wandelen of een praatje maken met iemand om je heen. Gauw zal je merken dat de trek in iets zoets afneemt.

7. Eet regelmatig

Lange tijden tussen maaltijden zorgt ervoor dat je zin krijgt in zoet en vet voedsel omdat deze de honger snel stillen. Je kan dus beter om de paar uur iets eten, en dan gezonde dingen kiezen. Dan neemt je drang naar zoetigheid af en eet je gezonder.

 

Bron: www.goedgevoel.be

Author: Stefan Rooyackers

Related Post

Dit bericht is geplaatst in Algemeen, blog, News, Voeding nieuws met de tags , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *