Voeding en suppletie de oplossing tegen depressie?

Wereldwijd worden er steeds meer mensen getroffen door een depressie. Eet jij veel suikerrijke producten of fastfood? Uit onderzoek is gebleken dat je met een ongezond voedingspatroon een groter risico hebt op een depressie. De kans op tekorten aan bepaalde voedingsstoffen is door een ongezond voedingspatroon groot. Een depressie wordt vaak behandeld met Anti depressiva. Naar voeding en supplementen als onderdeel van je behandeling wordt meestal niet gekeken door de arts.
Ben jij benieuwd welke vitaminen en gezonde vetten een depressie helpen verminderen of voorkomen? Lees dan verder.

Vitamine D
Vitamine D wordt aangemaakt in het lichaam door middel van zonlicht. Daarnaast zijn vette vis, eieren, vlees en zuivel bronnen van vitamine D.

Je lichaam kan naarmate het ouder wordt steeds moeilijker vitamine D opnemen en aanmaken. Vooral ouderen kunnen suppletie om die reden goed gebruiken. Een waarde in je bloed van 80 nmol/l is voldoende.

Deze vitamine speelt een grote rol in de functie van je hersenen. Een tekort kan neerslachtige gevoelens veroorzaken. Uit onderzoek blijkt dan ook dat een tekort aan vitamine D in het lichaam een trigger is voor het ontstaan van depressie.

Vitamine B12 en foliumzuur
Vitamine B12 speelt ook een rol in je hersenfunctie. Een tekort kan je stemming en andere hersenfuncties beïnvloeden. Ouderen, veganistische, vegetarische en mensen met spijsverteringsproblemen of een ongezond voedingspatroon hebben een groter risico op een tekort. Een verlaagd vitamine B12 gehalte gaat vaak samen met een verlaagd foliumzuurgehalte.

Verschillende onderzoeken tonen een verband aan tussen een laag vitamine B12 en foliumzuurgehalte en depressie. Daarnaast kunnen deze tekorten je behandeling met anti depressiva op een negatieve manier beïnvloeden.

Gebruik jij vitamine B12 suppletie? Check de ingrediëntenlijst altijd op het stofje methylcobalamine. Deze vorm wordt het beste opgenomen in je lichaam.

Magnesium
Magnesium heeft invloed op de functie van je hersenen en je stemming. Het ontspant je spieren en zenuwstelsel waardoor het een goed middel is tegen stress.

Sommige deskundige beweren dat een laag magnesium gehalte in geproduceerde voeding de oorzaak is van vele depressieve gevallen. Maar ook stress en een ongezond voedingspatroon helpen niet mee. Een suppletie van 450 mg per dag verbeterde de stemming van depressieve ouderen tijdens een onderzoek. Onderzoek toont dus aan dat magnesium je depressieve gevoelens kan verminderen.

Ook beweging stimuleert de opname van magnesium, door een betere doorstroming van je bloedsomloop. Hierdoor is het bereik van magnesium voor de hersenen groter.

Suppletie in de vorm van magnesium citraat wordt het beste door je lichaam opgenomen.

Omega 3 vetzuren
Visolie is rijk aan omega 3 vetzuren EPA en DHA. Omega 3 vetzuren hebben een goede invloed op de werking van je hersenen. Deze twee vetzuren komen voornamelijk voor in dierlijke producten en algen. Vette vis is de grootste bron bijvoorbeeld zalm, makreel, haring en sardines. Lijnzaad, chiazaad, lijnzaadolie en walnoten bevatten ook omega 3, maar dan in plantaardige vorm.

Gebrek aan deze vetzuren kan leiden tot emotionele stoornissen en depressieve gevoelens. Suppletie kan helpen bij het voorkomen en behandelen van depressie en angst.

Voedingsadviezen en de juiste suppletie kunnen enorme voordelen opleveren met betrekking tot het verminderen of voorkomen van depressie. Ben jij gevoelig voor een depressie? Probeer eens een koolhydraatarm dieet en vermijd bewerkte voedingsmiddelen. Deze methode kan je stemming enorm verbeteren. Onderzoek ook de rest van je leefstijl eens goed. Voldoende ontspanning, beweging en slaap spelen een grote rol. Alleen al elke dag een kwartier wandelen zorgt voor het vrijkomen van gelukshormomen waardoor je je beter voelt.

Dit artikel is aangeboden door Jasper Alblas, https://www.jasperalblas.nl/afvallen/

Author: Stefan Rooyackers

Dit bericht is geplaatst in Algemeen, blog. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *