Voel je lekker, vermijd stress!

Stress is spanning. Deze spanning kan positief zijn; in de vorm van adrenaline die we soms nodig hebben om te kunnen presteren.

Maar stress-situaties kunnen ook voortkomen uit negatieve gevoelens. Bijvoorbeeld uit frustraties op het werk, problemen in de relatie, of angst. Dit is negatieve spanning. Als deze vorm te lang aanhoudt kunt u allerlei lichamelijke klachten krijgen, zoals slapeloosheid, prikkelbaarheid, of een hoge bloeddruk.

Ook kunt u last krijgen van maagklachten. Het lichaam zet de spijsvertering namelijk op een lager pitje om de stress goed te kunnen bestrijden. Hierdoor kunt u last krijgen van brandend maagzuur, of een opgeblazen gevoel.

Nog een vervelende bijkomstigheid is dat veel mensen extra gaan eten als gevolg van negatieve spanningen. Bovendien zit je, als je last hebt van stress, nu eenmaal niet lekker in je vel. Voor een gezonde leefstijl is het dus belangrijk om stress-situaties zoveel mogelijk te voorkomen of te vermijden.

Wat kunt u doen om stress aan te pakken?

Algemene adviezen:

  • Probeer allereerst zelf de oorzaak van de spanning te achterhalen en er wat aan te doen. Lukt dit niet, zoek dan professionele hulp.
  • Stop met roken en matig met producten die rijk zijn aan cafeïne en alcohol.
  • Zorg voor voldoende beweging en ontspanning
  • Zorg voor een dagelijkse regelmaat; op tijd eten, op tijd naar bed. Eet niet teveel vlak voordat u naar bed gaat.
  • Een warm bad met lavendel, melisse, of valeriaan voor het slapen gaan, werkt ontspannend.
  • In de rubriek “Beweging en Ontspanning” vindt u nog meer tips om te ontspannen.

Voedingsadviezen:

  • Gebruik gezonde voedingsmiddelen met voldoende vitaminen. Vooral de B-vitaminen zijn belangrijk, deze hebben een gunstige invloed op de zenuwcellen. Daarnaast is vitamine C van belang want deze vitamine versterkt de werking van de B-vitaminen. Ook de mineralen zink en magnesium mogen niet in de voeding ontbreken vanwege de ontspannende werking die ze hebben.
  • Een koolhydraatrijke maaltijd (aardappelen, groente, fruit, granen) verhoogt het gehalte aan serotonine in de hersenen. Als dit gehalte te laag is, ontstaat een gevoel van gespannenheid. Vaak krijgt u dan trek in iets zoets. Dit verklaart waarom koolhydraatrijke producten rustgevend kunnen zijn. Gebruik wel ongeraffineerde (onbewerkte) koolhydraten om sterke schommelingen in de bloedsuikerspiegel te vermijden. Beperk het gebruik van geraffineerde suiker.
  • Tryptofaan wordt in ons lichaam omgezet in serotonine. Voedingsmiddelen die veel tryptofaan bevatten zijn: ananas, banaan, mango, brood en melk.
  • Bij stress wordt een overmaat aan vrije radicalen gevormd. Groenten en fruit bevatten antioxidanten die deze vrije radicalen wegvangen. Eet daarom dagelijks 2 ons groenten en 2 stuks fruit.
Op http://www.leeffit.nl krijgt u uitgebreid advies op maat over gezonde voeding bij stress-situaties.


 

Author: Stefan Rooyackers

Dit bericht is geplaatst in Algemeen, blog. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *