Voorkomen is beter dan genezen

Wetenschappers en doctoren begrijpen niet altijd waarom mensen kanker ontwikkelen. Maar één ding is zeker, er kan veel gedaan worden om de kans op kanker te verminderen. Roken is een belangrijke factor. Roken zorgt voor ongeveer 30% van de overlijdensgevallen door kanker. Nog eens 30% wordt veroorzaakt door voeding.

De kans op kanker kan verminderd worden door een paar simpele beslissingen op het gebied van leefstijl. Het maakt niet uit hoe oud je bent, het is nooit te laat om je leefstijl te veranderen en zo (mogelijk) kanker te voorkomen.

Roken

Nichtraucher Hoewel het algemeen bekend is dat roken slecht voor de gezondheid en kankerverwekkend is, zijn er nog steeds veel mensen die roken, vaak omdat het moeilijk is om de verslavende gewoonte te stoppen. Als jij ook rookt, is de belangrijkste stap naar een gezondere leefstijl met een verminderde kans op kanker stoppen met roken. 90% van de longkankerpatiënten heeft longkanker gekregen door roken. Roken veroorzaakt bovendien nog vele andere soorten kanker, zoals mondholte- en keelkanker en slokdarmkankers. Daarnaast heb je door te roken een verhoogd risico op vele andere aandoeningen, zoals COPD. Wilt u stoppen met roken, volg dan de cursus ‘stoppen met roken’.

Gezonde voeding

Gezonde voeding kan niet garanderen dat je geen kanker krijgt, maar het kan het risico wel verminderen. Het eten van meer groenten en fruit speelt een rol bij het voorkomen van verschillende vormen van kanker. Hetzelfde geldt voor voeding gemaakt van granen, zoals brood. Probeer daarom om 5 of meer porties groenten en fruit per dag te eten en 6 tot 11 porties granen.

Beweging

Regelmatig sport girlbewegen zorgt ervoor dat je gezond blijft en je lichaamsgewicht controleert. Wanneer je op een gezond gewicht bent, heb je een vermindert risico op verschillende soorten kanker. Verschillende onderzoeken tonen aan dat overgewicht een risico factor is voor verschillende soorten kanker, zoals darmkanker. Ongeacht de vele voordelen van beweging, vermijden veel mensen het. Volgens de Nederlandse Norm Gezond Bewegen moeten mensen minimaal 30 minuten bewegen minstens 5 dagen per week. Deze beweging moet matig intensief van aard zijn, bijvoorbeeld fietsen en wandelen. Voor kinderen, jongeren en mensen met overgewicht geldt dat ze 60 minuten per dag moeten bewegen.

Alcohol

Het risico op kanker stijgt naarmate de alcoholconsumptie toeneemt. Om kanker te voorkomen, kun je beter geen alcohol drinken. Wil je wel alcohol drinken, drink dan maximaal 2 glazen per dag voor mannen en 1 glas voor vrouwen.

Geschreven door Yvonne van Mensvoort

Author: Yvonne

Dit bericht is geplaatst in Alcohol, Algemeen, blog, Sport, Stoppen met roken. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *