Waardoor steek jij weer een sigaret op? Deel 2

Wanneer je de sigaret vervangt door een wandeling rond het bedrijventerrein helpt dit je

ac7fead7aa604f261980ab6c7c0ac044

wellicht om beter met de druk te kunnen omgaan, maar het is geen oplossing voor het probleem. De wandeling is in dit geval dus geen geschikt alternatief voor roken.

 

Een goed alternatief voor het roken zou in dit geval zijn om een collega om hulp te vragen. Je hebt vast wel ergens een collega rondlopen die al lang meedraait in het bedrijf of die veel praktijkervaring heeft, en die jou best wil helpen om een prachtige presentatie neer te zetten. Een ander alternatief zou zijn om op andere plekken te zoeken naar voorbeelden; buiten het archief. Of om in plaats van praktijkvoorbeelden te zoeken naar andere elementen om je presentatie overtuigender te maken.

 

Niet overal is misschien een directe oplossing voorhanden, maar als je jezelf deze levenswijze eigen maakt, zal je in elk geval op een positieve manier bezig zijn met het vervullen van je verlangens, waardoor je een zelfstandig mens wordt en je lekkerder in je vel zit.

 

Wanneer je geen oplossing kunt vinden, accepteer dan dat er zo gauw even geen oplossing voorhanden is en dat niet ieder verlangen op dit moment vervulbaar is. Dit kan gebeuren en valt niemand te verwijten. Grijp niet terug op emotionele uitspattingen die je misschien wel een goed gevoel geven, maar geen constructieve oplossing voor het probleem. Bij het zojuist genoemde voorbeeld kan het bijvoorbeeld gebeuren dat er geen collega is om je te helpen, terwijl de klant al over een half uur voor de deur staat. Accepteer dat dit nou eenmaal zo is en geef je presentatie zo goed als je kunt.

 

Verbind ook geen al te hoge verwachtingen aan de oplossing, maar probeer het te nemen zoals het komt. Wanneer je teveel verwacht, is de kans groter dat je teleurgesteld wordt. Deze teleurstelling kan ervoor zorgen dat je weer in de verleiding komt om te roken. Om nog even terug te gaan naar de eerder geschetste situatie: je hebt een collega gevonden die jou wil helpen, maar na een half uur brainstormen heb je eigenlijk alleen een praktijkvoorbeeld dat niet helemaal is wat je bedoelde. Je had dan te hoge verwachtingen. Laat deze verwachtingen varen, bedank je collega en kijk hoe je toch met dit voorbeeld aan de slag kunt. Accepteer de teleurstelling en zorg ervoor dat het geen reden wordt voor een volgende sigaret.

 

Onthoud in elk geval dit: roken kan het probleem zéker niet oplossen en het verlangenzéker niet vervullen. Dat kun jij alleen zelf.

 

Afleiding zoeken

 

Heb je zin om te roken en kun je geen oplossing vinden voor het onderliggende probleem?

Zoek dan zoveel mogelijk afleiding van je verlangen naar sigaretten. Maar pas op dat je geen verslavende afleidingen opzoekt, want dan loop je het gevaar dat je de ene verslaving gaat vervangen door de andere.

Pas bijvoorbeeld op voor de volgende afleidingen: gamen, voor de tv hangen, alcohol, cafeïne, bijvoorbeeld koffie of thee, eten, bewegen, spullen kopen, gokken, en medicijnen, bijvoorbeeld kalmeringsmiddelen.

 

Heb je een goede vorm van afleiding gevonden, waak er dan ook voor dat je op tijd je rust pakt. Wat je ook doet, non-stop bezig zijn met iets trekt veel energie uit je weg. De kans dat je dan weer naar de sigaretten grijpt wordt hierdoor groter.

 

Einde deel 2

 

Het vervolg is te lezen in de blogWaardoor steek jij weer een sigaret op? Deel 3

De bovenstaande informatie komt rechtstreeks uit de DVD cursus Stoppen met Roken. Denk je dat je beter wordt geholpen wanneer er beeldmateriaal aan theorie is gekoppeld? Bestel dan de dvd! Dit kunt u doen door te klikken op… roken

Author: leroy

Related Post

Dit bericht is geplaatst in blog, Stoppen met roken met de tags , , , , , , , , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *