Waarom je je niet schuldig hoeft te voelen als je alleen in het weekend beweegt

hardlopen

Voel jij je schuldig omdat je alleen in het weekend beweegt? Niet doen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat dit even gezond is als meerdere keren per week sporten.

Mensen die één of twee keer per week sporten zijn net zo gezond als mensen die drie keer per week trainen. Zelfs als ze zich niet houden aan het aanbevolen trainingsniveau.

Wat is de algemene norm voor bewegen?

De Wereldgezondheidsorganisatie adviseert volwassenen om per week 2,5 uur matig intensief te bewegen of één uur en 25 minuten meer intensief te sporten. Mensen die dit advies volgen, verspreiden hun trainingen meestal over meerdere dagen en sporten drie keer per week. Er zijn ook experts die beweren dat volwassenen elke dag minimaal 30 minuten lichaamsbeweging zouden moeten krijgen.

Wat blijkt uit onderzoek?

De nieuwe studie suggereert dat mensen die doordeweeks druk zijn, ook aan de bewegingsnorm kunnen voldoen als zij meer vrije tijd hebben, zoals in het weekend. Zij zijn even gezond als mensen die vaker trainen.

Onderzoekers bekeken de gegevens van meer dan 63.000 mannen en vrouwen in Engeland en Schotland. Ze keken ook naar hun beweegpatroon en hun kans op overlijden. De onderzoekers verdeelden iedere persoon over één van deze vier groepen: degenen die zichzelf beschrijven als inactief, degenen die minder bewegen dan aanbevolen, degenen die alleen in het weekend trainen en die regelmatig meer dan drie dagen per week sporten.

Wat is het resultaat?

Mensen die alleen in het weekend trainen hebben 40 procent minder kans op hart- en vaatziekten en lopen 18 procent minder risico om te overlijden aan kanker dan degenen die een inactieve levensstijl hebben. Ook hebben ze 30 procent minder kans op overlijden door andere oorzaken. De lagere overlijdensrisico’s en het lagere risico op hart- en vaatziekten zijn vergelijkbaar met degenen die regelmatig meerdere keren per week trainen.

Kun je het nu rustiger aan gaan doen?

Nee. Slechts een paar lichte sessies in de sportschool zijn waarschijnlijk niet voldoende om te profiteren van de gezondheidsvoordelen die bewegen met zich meebrengt. De mensen in de studie die alleen in het weekend trainen, doen maar liefst 75 minuten lang intensieve oefeningen.

Kanttekeningen bij het onderzoek

Meer dan 90 procent van de deelnemers aan het onderzoek was blank, wat betekent dat de resultaten mogelijk niet op alle mensen van toepassing zijn. Sommige bevolkingsgroepen hebben immers hogere ziektecijfers dan anderen.

Toch zijn de resultaten geruststellend te noemen voor iedereen die wel eens te druk is om doordeweeks te sporten. Laat je schuldgevoel dus los als dit gebeurt, maar zorg gewoon dat je zaterdag in de sportschool bent (of lekker buiten aan het hardlopen).

Ik hoop dat dit artikel je helpt om je minder schuldig te voelen als je alleen in het weekend beweegt. Wat zijn je ervaringen? Deel ze hieronder in de reacties!

Author: Annemiek

Annemiek (1975) probeert aan een gezonde levensstijl te werken door onbewerkte, biologische voeding te eten, zoveel mogelijk de fiets te pakken en wekelijks yoga te doen en hard te lopen. Als blogger bij Nutribites.nl kan ze haar passie voor schrijven en gezondheid inzetten om mensen met overgewicht te informeren over afvallen door gezond te eten.

Over Annemiek

Annemiek (1975) probeert aan een gezonde levensstijl te werken door onbewerkte, biologische voeding te eten, zoveel mogelijk de fiets te pakken en wekelijks yoga te doen en hard te lopen. Als blogger bij Nutribites.nl kan ze haar passie voor schrijven en gezondheid inzetten om mensen met overgewicht te informeren over afvallen door gezond te eten.
Dit bericht is geplaatst in Algemeen, blog. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *