Wat aubergines zo gezond maakt

aubergines

Het is algemeen bekend dat groentes gezond zijn. Maar wat maakt groente zo gezond? In dit artikel nemen we aubergine onder de loep. We vertellen je welke voedingsstoffen aubergine bevat en wat deze voor je gezondheid kunnen betekenen.

Wat is aubergine?
Aubergines worden ook wel eierplanten genoemd. Gek voor een langwerpige, dieppaarse groente. De eerste varianten van de aubergine in Europa waren echter klein, rond en wit. Daar komt de benaming dus vandaan.

Voordat de aubergine in Europa terecht kwam, was het al lange tijd een populaire groente in India, China en Arabische landen. Het is daar dan ook in verschillende traditionele gerechten terug te vinden.

De smaak van aubergines is vrij neutraal tot bitter. Houd je niet zo van de bittere smaak? Bestrooi de aubergines dan na het snijden met wat zout. Het zout onttrekt vocht en een deel van de bittere smaak uit de aubergine. Na zo’n 20 minuten veeg je de aubergine af met wat keukenpapier en ga je verder met de bereiding.

Gezondheidsvoordelen van aubergines
Hieronder vind je 5 belangrijke voorbeelden van de gezondheidsvoordelen van aubergine.

1: Vezelrijk
Aubergines zijn rijk aan vezels. Het meest bekende gezondheidsvoordeel van vezels is dat ze helpen bij het voorkomen van obstipatie. Daarnaast hebben ze echter nog meer functies. Ze dragen namelijk ook bij aan:

  • Het voorkomen van hartziektes
  • Het verbeteren van je darmflora
  • Het stabiel houden van je bloedsuikerspiegel
  • Het voorkomen van overmatig eten

Om optimaal van de vezels van aubergine te profiteren, kan je de groente beter niet schillen. Zoals bij veel groente- en fruitsoorten, bevat de schil veel vezels. Dit is ook een stuk smaakvoller. Bij aubergines is de smaak van de schil namelijk een stuk sterker dan die van het vruchtvlees.

2: Rijk aan antioxidanten
Antioxidanten zijn stoffen die je helpen om oxidatieve stress te verminderen. Oxidatieve stress wordt veroorzaakt door vrije radicalen die je lichaamscellen beschadigen. Deze schade kan leiden tot een versneld verouderingsproces en een groter risico op diverse ziektes, waaronder hartaandoeningen.

Aubergines zijn rijk aan antioxidanten. Vooral in de schil zijn veel anthocyanen te vinden. Dit is een antioxidantengroep die tegelijk ook een kleurstof is. De anthocyanen geven aubergines hun prachtige dieppaarse kleur.

3: Bevat vitamine C
Aubergine bevat vitamine C. Geen indrukwekkende hoeveelheid, met een normale portie aubergine haal je de dagelijks aanbevolen hoeveelheid niet. Een aubergine bevat namelijk zo’n 6 mg vitamine C. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor volwassen is 75 mg per dag. Maar alle beetjes helpen uiteraard om in totaal voldoende binnen te krijgen.

Vitamine C is onder andere belangrijk voor je immuunsysteem, een gezonde huid, de opname van ijzer, gezonde botten en gewrichten en het voorkomen van hartziektes.

4: Draagt bij aan een gezonde energiestofwisseling
In aubergines is mangaan te vinden. Dit is een mineraal dat niet zo bekend is. Mangaan is echter onmisbaar voor een gezond lichaam. Het is namelijk een onderdeel van verschillende enzymen die we nodig hebben voor onze energiestofwisseling. Daarnaast speelt het een rol bij het aanmaken van bindweefsel.

5: Een gezond gewicht
Aubergines dragen bij aan een gezond gewicht. Dit komt onder andere doordat ze weinig calorieën en koolhydraten bevatten. Hierdoor kan je ervan genieten, zonder dat je in totaal te veel calorieën binnenkrijgt.

Ook de vezels en vocht die aubergines bevatten komen het afvalproces ten goede. Deze zorgen samen namelijk voor een verzadigd gevoel. Daardoor krijg je minder trek en wordt het makkelijker om kleinere hoeveelheden te eten en ongezonde snacks te laten staan.
Aubergine: een gezonde toevoeging aan je eetpatroon
Deze groente voorziet je lichaam van vezels, antioxidanten, vitamine C en mangaan. Deze voedingsstoffen leveren diverse belangrijke gezondheidsvoordelen op. Aubergine kan bijvoorbeeld bijdragen aan een gezond gewicht, een stabiele bloedsuikerspiegel en een lager risico op hartziektes.

Bronnen:
https://www.puurfiguur.nl/koolhydraatarme-producten/
http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/mangaan.aspx
Weickert MO, Pfeiffer AF, J Nutr, 2008. Manson JE, Gaziano JM, Jonas MA, Hennekens CH, J Am Coll Nutr, 1993.

Author: Stefan Rooyackers

Dit bericht is geplaatst in Algemeen, blog. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *