Wat betekent ‘single’ zijn voor je gezondheid?

stichting-gezondheid-gezond-paar-etend

Volgens vele wetenschappers bepaald ook je relatiestatus de status van je gezondheid. Zo is ‘trouwen maakt dik’ één van de clichés die daarover de ronde doen.

Maar aangezien er over de gezondheid van singles niet veel bekend is, Is het AD op onderzoek uitgegaan. Wetenschappers hebben een aantal voor- en nadelen van ‘single’ zijn op een rijtje gezet.

• Minder dik

stichting-gezondheid-overgewichtHet schijnt dat personen die een relatie hebben heel wat kilo’s bijkomen. Dan praten we wel over partners die zo’n vier jaar bij elkaar zijn. Singles willen een goede indruk maken om nieuwe mensen te leren kennen en daarom willen zij er zo goed mogelijk uitzien.

• Sport

stichting-gezondheid-opdrukkenAls je meer gaat sporten, zal dat er op den duur ook voor gaan zorgen dat je er beter uit gaat zien. Ook weer zo’n cliché. Het is verrassend te noemen dat singles erg gezond leven en zich daardoor minder vaak laten gaan, wat vaak aangenomen wordt. Als vrijgezel zijnde heb je ook simpelweg meer tijd om iets aan sport te doen, wat lastiger is als je een relatie en/of kinderen hebt.

• Vriendenkring

stichting-gezondheid-vriendinnen-etenSingles blijken maar al te graag op stap te gaan en volgens wetenschappers heeft hun sociale houding daar mee te maken. Die zorgt er namelijk voor dat ze makkelijker benaderbaar zijn en zo heel wat vrienden maken. Singles maken ook meer tijd vrij voor vrienden die problemen hebben en onderhouden langer hun vriendschappelijke relaties.

• Bevooroordeeld

stichting-gezondheid-singleToch worden singles snel gezien als ongelukkig en eenzaam. Deze gedachten kunnen er voor zorgen dat het woord ‘vrijgezel’ een negatief beeld met zich meedraagt en dat kan invloed hebben op de gezondheid.

• Operaties

stichting-gezondheid-sportend-paarToeval of niet, het hart blijkt wel de zwakke plek van singles. Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat vrijgezellen sneller risico’s lopen als zij operaties moeten ondergaan of hartproblemen ervaren. Personen zouden met een partner veel voorzichter gaan leven en ander risicogedrag, zoals roken, vermijden.

Author: manuel fernandez

Dit bericht is geplaatst in Algemeen, blog, Geen categorie, News, singles met de tags , , , , , , , , , , . Bookmark de permalink.