Wat kan je doen tegen acné?

interplein-acne

Veel jongeren en sommige volwassenen hebben last van jeugdpuistjes ofwel acné. Acné heeft te maken met hormoonschommelingen, maar heeft drie directe oorzaken: verhoogde talgproductie, huidschilfers verstoppen de talgklierkanaaltjes en de Propionibacterium acnes bacterie zorgt voor onderhuidse ontstekingen. Wanneer de acné heel erg is, helpt alleen antibioticum voorgeschreven door een arts. Ook kan acné erg verbeteren door lichttherapie, vaak uitgevoerd in een ziekenhuis of kliniek.

Wat kun je zelf doen?

Ten eerste kan je je eigen lichttherapie laten uitvoeren door de zon. Wetenschappelijk onderzoek wijst namelijk uit dat ook gewoon zonlicht de puistjes vermindert. Het mechanisme hiervoor is niet helemaal duidelijk. Mogelijk heeft de warmte een ontstekingsremmend effect, of vermindert de acné door de vitamine D die in de huid wordt aanmaakt onder invloed van het zonlicht. (Zorg er wel voor dat je huid niet verbrandt, want dat verhoogt de kans op huidkanker.) Een tweede oplossing is je huid goed schoon houden, door regelmatig wassen met lauwwarm water. Ook is het goed wekelijks een kleimasker te gebruiken, wat de overtollige huidschilfers en talg verwijdert. Wanneer je direct daarna je huid goed ontsmet met jodium of transparante sterilon, kan die goed doordringen tot in de dieper gelegen ontstekingen. Ten derde kan je de puistjes lokaal behandelen met een ontstekingsremmende- en uitdrogende crème. Misschien klinkt het paradoxaal, want uitdroging zorgt ervoor dat de huid sneller schilfers vormt. Maar wanneer je die schilfers verwijdert, komen de talgkanaaltjes meer aan de oppervlakte wat de kans op verstopping kan verkleinen.

Wat je daarnaast kan doen is gezond eten. Hoewel wetenschappelijke onderzoeken geen eenduidige relatie tussen voeding en acné kunnen vinden, zijn er toch een paar aanbevelingen. Zorg voor voldoende vitamine A door het eten van dierlijke producten, margarine, halvarine, eieren, wortelen en oranje fruit. Uit een recente Noorse studie blijkt voorts dat (magere) melk en zuivel op de lange duur mogelijk acné kunnen verergeren, dus beperk het gebruik daarvan. En sommigen beweren dat het low-carbs dieet (weinig koolhydraten) een positieve werking heeft op het hormoonsysteem, wat de acné verbetert. Voor dat laatste zijn echter door de wetenschap geen bewijzen gevonden.

 

Bronnen: Stichting Nationaal Huidfonds, Voedingscentrum, Journal of the European Academy of Dermatology and Venereology, Endocrine and Metabolic Disorders journal, PLoS One online magazine, Dermatologic Therapy journal .

 

Author: Ine Vrenken-Reijnders

Dit bericht is geplaatst in Algemeen, blog. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *