Werkboek 1 Afvallen – Vorderingen bijhouden

 De beste manier om bij te houden of je afvalt is natuurlijk door jezelf te wegen. Ook kun je de omtrek van je buik meten. En als je wilt zelfs van je borst, taille en dijen.

Hoe meet ik mijn buikomtrek?

Je kunt je buikomtrek op verschillende meetplekken op je buik meten. Maar wij kiezen de plek ter hoogte van je navel. Het belangrijkste is natuurlijk dat je steeds op dezelfde plek meet en op de zelfde manier. Zorg er ook voor dat je let op andere dingen zoals inademen en je houding. Dit alles is van invloed op je meting.

Door de volgende stappen te volgen weet je zeker dat je het juist doet.

•             Meetlint pakken en eventuele bovenkleding uittrekken

•             Voeten op een vaste afstand naast elkaar, zoals je normaal doet als je staat

•             Een rechte houding aannemen: druk je kruin omhoog zodat je goed rechtop staat

•             Meetlint om je buik houden, ter hoogte van je navel

•             Het meetlint voor je buik bij elkaar brengen en buikspieren ontspannen

•             Uitademen en het lint sluitend, maar niet strak om de buik aantrekken en aflezen

•             Meting driemaal uitvoeren en bij afwijkingen het gemiddelde nemen en afronden op                    halve centimeters.

 

Op de millimeter meten is onzinnig, omdat je altijd met een bepaalde meetfout zit, zoals je zult merken als je een paar keer achter elkaar meet. Meer dan een centimeter zou dat niet moeten zijn.

Het bijhouden van je  vorderingen kan op verschillende manieren. In de DVD bespraken we al de mogelijheid van apps en sites. Maar natuurlijk kan het ook op papier. Kies ervoor wat jezelf het fijnst vindt.

In de volgende blog vind je een tabel waar je zelf je gewicht kunt bijhouden. Wij adviseren om jezelf één keer per week te wegen.

Doe dit op een vaste dag in de week, op een vast tijdstip en op steeds dezelfde weegschaal. Het beste is als je je ’s ochtends vroeg, zonder kleding aan weegt.

2

klik op de afbeelding voor een grotere weergave

In het volgende deel behandelen we het beweegplan <– klik

Stichting Gezondheid biedt jou ook de mogelijkheid om met video trainingscursussen aan de slag te gaan. Voor meer informatie kan je door klikken naar de pagina’s van afvallen en voeding.

Author: leroy

Related Post

Dit bericht is geplaatst in Afvaltips, blog, werkboek met de tags , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *