Zo ontgif je je lichaam

lichaam ontgiften

Dagelijks terugkerende belasting van binnenuit en buitenaf zorgt ervoor dat je lichaam het regelmatig zwaar te verduren heeft. Het zit vol met verontreinigende stoffen, die we weer kwijt moeten zien te raken.

Van binnen en buiten

Denk bij belasting van binnenuit bijvoorbeeld aan restproducten uit het voedsel die niet goed zijn voor je spijsvertering en stofwisseling. Ook het te snel eten van je maaltijden belast je lichaam. Daarnaast stellen wij ons lichaam vaak bloot aan medicijnen en tevens aan amalgaamvullingen, waar het schadelijke kwik in zit. Amalgaan werd voornamelijk voor  tandvullingen gebruikt. Kwik zit ook regelmatig in vaccins, evenals aluminium, wat je natuurlijk ook liever niet in je lijf hebt. Daarnaast ontstaan verzuring en stress van binnen uit het lichaam.

Voorbeelden van belasting van buitenaf zijn het eten van verkeerde voeding, gifstoffen in water, grond of lucht, cosmetica en deodorant waar aluminium in zit. Ook ziekteverwekkende organismen belasten je lijf en straling zoals UMTS, Wifi en radioactiviteit zijn niet goed voor je.  Daarbij komen we meer in aanraking met dioxinen, pesticiden, DDT en antidepressiva uit kraanwater dan dat we ons beseffen. Tenslotte draagt kleding resten pesticiden, kleurstoffen en wasmiddelresiduen met zich mee.

Verontreinigde stoffen

Om al deze verontreinigende stoffen weer kwijt te raken en de negatieve invloeden te neutraliseren, moeten je uitscheidingsorganen gestimuleerd worden om je systeem te ontgiften. Het gif ligt namelijk in ons vetweefsel en in onze organen opgeslagen, zodat het zoveel mogelijk uit de bloedbaan wordt gehouden, waardoor je cellen beschermd worden.

Je lichaam heeft verschillende uitscheidingsorganen. Dit zijn je lever, nieren, darmen, huid, longen en slijmvliezen. Allemaal vragen ze om een andere manier waarop ze het best ontgift kunnen worden.

Je lichaam ontgiften

Lever

• Je lever kan je ontgiften met spirulina, dat is een eencellige blauwgroene, spiraalachtige alg. De VN bestempelt dit als “The best food for the future”. Astronauten zouden het mee op reis krijgen vanwege de heilzame kwaliteiten. Het werkt helend bij radioactieve straling en bestaat voor 70% uit eiwitten. Ook bevat het alle acht de essentiële aminozuren, is het rijk aan vitaminen, mineralen, fytonutrienten en enzymen, en is de beste bron van gammalinoleenzuur, een essentieel vetzuur. Tenslotte versterkt het je cellulaire immuunsysteem.

Voor het ontgiften van je lever is het ook goed om bittere voedingsmiddelen te eten zoals witlof, spruitjes, andijvie, rucola, maar ook kurkuma en aloë vera. Dit laat de lever meer glutathion produceren, een antioxidant die van cruciaal belang is voor de productie van witte bloedlichaampjes. Daarbij zijn artisjok en grapefruitsap  goed voor de lever.

Tevens kan je regelmatig een kop warm water drinken. Dat werkt namelijk ook ontgiftend.

Nieren

• Je nieren kan je ontgiften met camu camu bessen. Het is een bes van een Zuid-Amerikaanse struik uit het tropische regenwoud. Het bevat 30 keer meer vitamine C dan sinaasappels, is heilzaam voor het gezichtsvermogen, remt ontstekingen, ondersteunt de werking van het hart en zorgt voor een grotere mentale helderheid. Camu camu bessen worden ook wel “neuroprotective food” genoemd, omdat het je hersenen zou beschermen,  daarnaast zouden deze bessen helpen tegen migraine.

Je kan je nieren daarnaast ontgiften door naar de sauna te gaan: aangenaam en effectief! En ook het drinken van guldenroedethee doet je nieren goed.

Darmen

• Je darmen kan je ontgiften door hennepzaad, groene bladgroenten, havermoutpap en heilzame kruiden te eten.
  • Je huid ontgift je door een massage, goed te scrubben, naar de sauna te gaan of een wisseldouche te nemen. Ook is het goed om genoeg chlorofyl en gezonde vetten zoals kokosvet binnen te krijgen. Tenslotte kan je je huid ontgiften door aloë vera te gebruiken. Aloë vera is een inheemse vetplant die al eeuwen bekend staat als superfood. Het helpt naast het ontgiften van je huid ook bij het stabiliseren van bloedsuikerwisselingen en zit daarnaast vol met vitaminen, mineralen, antioxidanten, vezels, aminozuren, enzymen en polysachariden, die een regulerend effect hebben op je immuunsysteem. Ook kalmeert aloë vera je spijsverteringsstelsel.
  • Je longen ontgift je door te zorgen dat je vochtige en schone lucht binnenkrijgt. Denk aan zeelucht, maar ook stomen met kamillethee werkt ontgiftend. Ook is het goed voor je longen om propolis in te nemen. Propolis wordt veelal omschreven als een natuurlijk medicijn. Het bestaat uit kleverig hars van de knoppen en de bast van bomen, die bijen gebruiken om de cellen van de bijenkorf mee af te dekken. Propolis bevat vitaminen, mineralen, aminozuren en goede vetten. De natuurlijke flavonoïden in propolis hebben wond helende eigenschappen en ze repareren en versterken de bloedvaten en haarvaatjes.
  • Je slijmvliezen houd je tenslotte goed schoon met water

Conclusie

Je hebt gemerkt dat er verschillen oorzaken kunnen zijn waardoor je lichaam van binnenuit of juist van buitenaf belast wordt met verontreinigende stoffen. Het is onmogelijk om alle aanrakingen met deze stoffen uit de weg te gaan. Daarom is het belangrijk dat je bewust genoeg bezig bent met het ontgiften van je uitscheidingsorganen. Daarmee neutraliseer de gifstoffen in je lichaam en voorkom je klachten en kwalen!

Deze informatie komt ook terug in onze dvd over voeding. Bij aanschaf van deze dvd, steun je de stichting ook in het maken van nieuwe dvd’s over nieuwe thema’s. Bekijk de trailer van de dvd op deze pagina!

Author: leroy

Dit bericht is geplaatst in blog, Homeopathie, Tipvandedag, Voeding nieuws met de tags , , , , , , . Bookmark de permalink.