100 gezondheidstips: 1/10

  1.          Ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Het mag niet ontbreken als herstart en opnieuw aanvullen van je energievoorraad, nadat je lichaam zich functioneel gedurende lange uren in een rusttoestand heeft bevonden tijdens de slaap. Ideaal is een ontbijt die alle drie de voedingsstoffen, vet, koolhydraten en eiwitten , bevat, zoals combinaties van fruit , brood, vezels en melk.
  2.          Voor een gezond leven is een uitgebalanceerd voedingspatroon van zeer groot belang, hetgeen inhoudt dat je per dag alle noodzakelijke voedingsstoffen in de juiste hoeveelheden binnen krijgt. Het zal je energie opleveren en je welzijnsgevoel verbeteren. Zowel overdaad als tekorten van specifieke vitamines als mineralen kan ongewenste bijwerkingen veroorzaken.
  3.          Ben bewust van de hoeveelheid zout die je binnen krijgt met snacks en maaltijden. Tafelzout of natriumchloride wordt wereldwijd gebruikt als smaakversterker. Te veel inname van zout is een risicofactor voor ziekten als hoge bloeddruk, brandend maagzuur, osteoporose en andere cardiovasculaire aandoeningen. Het eenvoudigste is de inname van zoute producten te verminderen en minder zout te gebruiken als smaakversterker door bijvoorbeeld andere specerijen te gebruiken.
  4.          Blijf weg van buffet en andere alles-wat-kunt-eten maaltijden omdat het je kan stimuleren meer te eten dan je nodig hebt, omdat je waar voor je geld wilt hebben. Als je daar toch toe verleid wordt, neem dan voedzame etenswaren als vers fruit, salades van groenten en voedsel dat weinig vet bevat. Probeer je in te houden en niet je bord voor een tweede maal vol te scheppen.
  5.          Beperk het eten van verwerkt voedsel zoals we vinden in ingeblikt, diep ingevroren en gedroogd voedingswaren. Deze processen veranderen de natuurlijke bestanddelen van het voedsel en maakt het minder nuttig voor het lichaam. Vooral het gebruik van allerlei chemicaliën voor het langer houdbaar maken, het controleren en als smaakversterker kan schadelijk zijn voor de lichaamssystemen.
  6.          Richt je op het eten van volledige voeding, hetgeen wil zeggen: onbewerkt, natuurlijk, vers. Deze voeding bevat bestanddelen zoals ze horen te zijn en veroorzaken het meest gunstige effect op het lichaam, omdat het geen chemicaliën bevat, die het voedsel aantrekkelijker moeten maken. Het toevoegen van vers fruit en groente maken het eten van volledige voeding aantrekkelijker.
  7.          De beste en gezondste manier om pluimvee en ander gevogelte klaar te maken is door het zichtbare vel en vet vooraf aan het koken of bakken te verwijderen. Rooster, bak of kook pluimvee in plaats van het te frituren om de absorptie van vet of olie te voorkomen. Het borststuk van de kip bevat veel proteïnen en weinig vet en is daarom het beste stukje vlees van de kip.
  8.          Water is noodzakelijk voor een gezond leven. Het wordt aanbevolen minstens 8 glazen water per dag te drinken, hetgeen neerkomt op anderhalf tot twee liter. Het zorgt voor een normale werking van cellen, weefsels en organen. Een tekort aan lichaamswater of uitdroging kan schadelijk zijn voor de nieren en andere organen en kan leiden tot mentale verwarring, coma en zelfs dood als er niet meteen aandacht aan wordt besteed.
  9.          Probeer in je voedingspatroon het gebruik van vet te beperken. Voedingsmiddelen die van nature een laag vetgehalte hebben zijn fruit, groente, bonen en granen. Kijk op de verpakking hoeveel vet er in een bepaald product zit. Meer dan 2 a 3 gram per artikel is niet aan te raden, hooguit 1 gram vet per 100 calorieën is meer dan voldoende.
  10. IJzer is van groot belang voor het lichaam en is te vinden in etenswaren als rood vlees, vis, kip, vezels, bladgroenten en rozijnen. Het dient als brandstof voor ons lichaam door behulpzaam te zijn in de productie van rode bloedcellen. IJzer wordt het beste in het lichaam opgenomen als je het combineert met de inname van vitamine C.

Author: Ruud

Related Post

Dit bericht is geplaatst in Afvaltips, blog, Dieet, Tipvandedag, Voeding nieuws met de tags , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *