12 tips voor gezonde bijnieren!

Tips voor gezonde bijnieren

Tips voor gezonde bijnieren

Veel mensen kunnen het zonder het te weten, een (beginnende) bijnieruitputting hebben. Vermoeidheid is één van de voornaamste klachten, maar ook irritatie, sombere gevoelens en drukte in het hoofd, duizeligheid en moeite met opstaan kunnen hierbij klachten zijn.

Ons lichaam reageert op lichamelijke en psychische stressoren met de aanmaak van stresshormonen. Als dit te lang aanhoudt, kunnen de bijnieren uitgeput raken.

Lichamelijke stressoren kunnen zijn: virussen, bacteriën, parasieten, ziekten, voedselallergieën, infecties, zware metalen, toxines, vitaminetekorten, eiwittekort, tekort aan gezonde vetten, zuurstoftekort, alcohol, cafeïne, theïne, nicotine, lekkende darm, straling, fastfood, uitdroging, tekort aan zonlicht, bloedarmoede, te weinig slaap.

Psychische stressoren kunnen zijn: hoge werkdruk, financiële problemen, relatieproblemen, pijn, perfectionisme, emotionele trauma’s, ruzies, geen rustmomenten nemen, veel ‘moetens’ in je hoofd, zorgen en problemen, subassertiviteit en voor sommigen: te vaak naar het journaal of gewelddadige films kijken.

Bij overwerkte bijnieren liggen het chronisch vermoeidheidssyndroom, fibromyalgie en burn-out op de loer. Zorg dus goed voor je bijnieren om erger leed te voorkomen!

Hoe kun je je bijnieren ondersteunen?

  1. detox je lever, darmen, nieren en bloed, o.a. door minder koolhydraten te eten, vaker naar de sauna te gaan, te bewegen en supplementen te slikken (bv cat’s claw, chlorella en spirulina)
  2. laat je testen op voedingsallergieën en voedingsintoleranties
  3. eet puur, natuurlijk en het liefst zo veel mogelijk biologisch
  4. check de pH-waarde van je urine en ga eventueel ontzuren (verse groenten, zuiver water, goed ademen, en ontzuringsproducten gebruiken)
  5. ga elke dag minstens een half uur naar buiten of regel lichttherapie.
  6. ga aan de slag met onverwerkte emoties (therapie, neurofeedback, etc.)
  7. slaap met verduisterende gordijnen, met openstaand raam, zonder straling. Ook stekkers uit het stopcontact halen. En ga vóór 22 uur naar bed. Probeer regelmatig uit te slapen (tot 9 uur)
  8. laat geraffineerde etenswaar écht staan (brood, koek, snoep, kant-en-klaar gerechten, etc.)
  9. gebruik geen stimulantia (koffie, zwarte thee, sigaretten)
  10. slik natuurlijke (dus geen synthetische) magnesium en vitamine C, stress rooft dit weg!
  11. steun je schildklier met jodium, selenium en zink, deze staat in nauwe relatie tot de bijnieren
  12. drink zoethoutwortelthee en neem ginseng in

Waarom zijn supplementen nodig?

De mythe ‘als je evenwichtig eet, krijg je alles binnen’ wordt helaas nog steeds geloofd. Maar een feit is dat bv selenium, silicium en jodium niet meer in de Nederlandse bodem zitten door bodemuitputting, dus het kán ook niet meer in de groenten zitten. Veel groenten worden daarnaast gekweekt d.m.v. hydrocultuur (er komt geen bodem aan te pas). Neem dus supplementen!

 

Author: Stefan Rooyackers

Related Post

Dit bericht is geplaatst in Stress, Voedingssupplementen met de tags , , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *