3 tips voor een gezonde rug

/, Fysiotherapie, Rugpijn/3 tips voor een gezonde rug

3 tips voor een gezonde rug

De rug is een moeilijk verhaal, daar zijn we het inmiddels wel over eens. Iedereen heeft er wel eens last van gehad en het is altijd vervelend. Bij het tillen vergeet je je rug soms recht houden waardoor je last krijgt, ineens stap je uit de auto en is je rug stijf, of je rug doet gewoon pijn en je weet niet waar het vandaan komt.

Hoe het ook zij, je wilt geen rugklachten en bent bereid hier rekening mee te houden. Als dat zo is dan vind je hieronder 3 tips die je helpen om de rug gezond te houden.

  1. Blijf in beweging

Als je in beweging blijft dan blijft je rug in betere staat. Inactieve mensen hebben vaker last van rugklachten dan actieve mensen. Zorg er dus voor dat je regelmatig beweegt, al is het maar regelmatig opstaan van je bureaustoel en een kleine wandeling maken.

  1. Probeer de buiging van je rug en de draaibewegingen niet te ontwijken

Wees niet bang om je rug te bewegen als je een inspanning verricht. Uit nieuw onderzoek is namelijk gebleken dat het beter is dat je de rug gewoon beweegt. Alle bewegingen zijn goed voor je rug zoals bijvoorbeeld wandelen, fietsen en yoga. Uit onderzoek blijkt dat de ene beweging niet beter is dan de andere.

Vanzelfsprekend is het nog steeds belangrijk om bij het tillen van zware objecten de rug stabiel te houden.

  1. Een verkeerde houding is geen risicofactor voor rugklachten

Mensen die vaak in verkeerde houding staan of zitten hebben niet vaker last van hun rug dan andere mensen. Rugklachten herstellen zich vaak tussen de 1 en 6 weken. In 85-90% van de gevallen zal het de onschuldige aspecifieke rugklachten betreffen. Slechts in 15-10% van de gevallen is er daadwerkelijk sprake van een letsel met schade, waarvoor een specifieke behandeling zal worden ingezet.

Het gekke is dat lage rugklachten in West Europa en de Verenigde staten een veel groter probleem lijken te zijn dan bijvoorbeeld in landen in het Verre Oosten, Zuid-Amerika en Afrika, terwijl daar minstens zoveel belasting op de rug gedragen moeten worden. Waarschijnlijk zal het zo zijn dat ook daar deze klachten wel voorkomen, echter, er wordt gewoon mee doorgewerkt en indien mogelijk geen aandacht aan gegeven. De klachten verdwijnen dan in 90% van de gevallen vanzelf, weet men inmiddels.

Hernia is een ander verhaal. Bij herniaklachten moet u meteen naar een dokter. Hernia heeft ook hele andere symptomen bijvoorbeeld uitstraling naar de benen of tintelingen.

 

Dit artikel is geschreven door Fysio -i uit Zeist. Fysio i is een fysiotherapiepraktijk uit Zeist. Bij onze praktijk zijn zowel sporters als niet-sporters welkom. Fysio i hecht veel waarde aan persoonlijke en exclusieve aandacht. “Voordat ik aan een behandeling begin, bied ik een luisterend oor. Aan de hand van dit gesprek, creëer ik een passend behandelingsplan voor de cliënt. Ik ben van mening dat fysiotherapie meer is dan gemasseerd worden en de spieren soepeler maken. Fysiotherapie is de zelfredzaamheid van mensen stimuleren. Alles staat in het teken van de cliënt snel beter en zelfstandig maken”, aldus Peter Ilchev, eigenaar van Fysio-i.

 

Voor meer informatie over de cursus rugpijn, zie:

 

Related Post

2018-07-18T12:31:34+00:00

About the Author:

Geef een reactie