5 Belangrijke oorzaken van een slechte nachtrust

/, blog, Slaapproblemen, slaapstoornis/5 Belangrijke oorzaken van een slechte nachtrust

Lig je ’s nachts vaak te woelen in bed? Kijk je regelmatig verschikt naar je wekkerradio en realiseer je je dat je midden in de nacht om 4 uur nog altijd niet in slaap bent gevallen? Heel veel mensen hebben last van een slechte nachtrust. Een groot nadeel is dat je de volgende morgen ‘gebroken’ wakker wordt en dat je je slecht kunt concentreren op je werk. Lees hieronder 5 belangrijke oorzaken van een slechte nachtrust.

  1. Slaaptekort door stress

Stress is een van de grootste oorzaken van een slechte nachtrust. Wanneer je gestrest bent dan is het maar lastig om in slaap te komen. Dit komt omdat je waarschijnlijk langdurig ligt te piekeren. Je kunt voor jezelf wel een aantal maatregelen nemen om minder gestrest naar je werk te gaan. Laat je smartphone of tablet bijvoorbeeld voor het slapen met rust. Of zorg dat je regelmatig sport. Maar belangrijker nog: pak het probleem aan dat veroorzaakt dat je stress hebt.

  1. Vaak plassen ‘s nachts

Wanneer je vaak moet plassen en naar de wc moet tijdens de nacht, dan is het uiteraard lastig om telkens de slaap te hervatten. Probeer daarom niet te veel te drinken voordat je naar bed gaat. Zorg ook dat je vlak voor het slapen naar de wc gaat. Heeft het vele plassen een medische oorzaak? Bijvoorbeeld door een blaasontsteking. Ga dan naar een huisarts.

  1. Zorg voor een goed slaapritme

Een zeer onregelmatig slaapritme kan voor onrustige nachten zorgen. Veel mensen gaan in het weekend laat slapen en slapen dan lang uit. Maar je hebt bijvoorbeeld ook mensen die in ploegendiensten werken en daardoor een zeer veranderlijk slaapritme hebben. Voor al deze mensen geldt: door onregelmatigheid raakt je biologische klok in de war en slaap je hierdoor onrustiger.

  1. Te warm in de slaapkamer

Staat jouw kachel niet te loeien als je in bed ligt? In een te warme slaapkamer kan het lastig zijn om de slaap te vatten. Het kan ook erg helpen om ’s nachts een beetje te luchten door bijvoorbeeld een raampje open te zetten. Een slaapkamertemperatuur die wordt geadviseerd ligt tussen de 16-19 graden. Wanneer het warmer is dan kan dit slecht zijn voor de kwaliteit van de REM-slaap.

  1. Slechte nachtrust door voedsel

Veel mensen staan er misschien niet erg bij stil maar door wat je eet en drinkt – vlak voor het slapen – kun je slapeloze nachten meemaken. Van koffie weten de meeste mensen het wel, dat dit een negatief effect heeft op je slaapgedrag. Maar als je bijvoorbeeld met een overvolle maag gaat slapen dan wordt de kans op nachtmerries en vervelende dromen groter.

Verder wordt aangeraden om niet al te veel producten te eten waar histamine in zit. Histamine is een biogeen amine (natuurlijk eiwit) die een rol speelt bij een aantal processen in het lichaam. Het is een hersenstof die soms voor angst- en paniekstoornissen kan zorgen. Dit gebeurt meestal alleen bij mensen die hier gevoelig voor zijn. Producten waar histamine in zit, zijn onder meer yoghurt, oude kaas, karnemelk, zuurkool maar ook rode wijn.

2019-04-26T14:11:07+00:00

Over de auteur:

Aangeboden door: https://www.vitaminesperpost.nl.   Webshop op het gebied van vitamines en voedingssupplementen.

Geef een reactie