Vitamine D belangrijker dan U denkt

Vitamine D

Bijna iedereen weet dat Vitamine D een belangrijke rol speelt en onvoldoende inname kan botontkalking veroorzaken.
Tevens blijkt uit diverse onderzoeken dat Vitamine D ook  beschermt tegen darmkanker en kan helpen
tegen lichte vormen van depressies.
Wat de meeste mensen niet weten is dat vrouwen vanaf 50 jaar en mannen vanaf 65 jaar niet meer voldoende
vitamine D uit de voeding halen. Deze vitamine wordt aangemaakt onder invloed van zonlicht maar de aanmaak
en kwaliteit gaat achteruit naarmate we ouder worden. Uit de voeding halen we deze vitamine uit (vette) vis, boter
en noten. Let op! In olijfolie is van nature geen vitamine D aanwezig.
Voor vrouwen vanaf 50 jaar is het advies om een supplement te nemen van 10 mcg. per dag.
Voor gesluierde vrouwen is dit advies zelfs 20 mcg. per dag. Verder mag u 2x per week vis eten waarvan 1x per week
vette vis zoals zalm, makreel en sardientjes.
Smeer halvarine op uw brood en wissel olijfolie af met vloeibare boter.
Maak iedere dag buiten een wandeling van minimaal 30 minuten.

Bron: Gezondheidsraad & Voedingscentrum

Author: Stefan Rooyackers

Dit bericht is geplaatst in Algemeen, blog, Tipvandedag. Bookmark de permalink.

3 Reacties op Vitamine D belangrijker dan U denkt

  1. johnny schreef:

    In z”n algemeenheid is D (een hormoon) en zeker niet in voldoende mate uit de voeding te halen , bij een gebrek hebben we zeker i.e 5000 nodig , overleg wel met een arts.
    Ander misverstand , D uit de zon is in Nederland maar een beperkte tijd mogelijk.

    • Khoualdi schreef:

      Dat wij mensen als enige van alle zoegdieron geen vitamine C aanmaken is wel vreemd.Ik weet het ook al een tijd, maar heb er, waarschijnlijk als zovelen, geen verklaring voor.Of zou dat gedoe met die Annunaki er iets mee te maken hebben?Mijn vrouw zegt net dat cavia’s het ook niet zelf aan kunnen maken.Het blijkt in de praktijk wel goed te helpen om hoge dosis te gebuiken bij infectie, verkoudheid etc. Het schijnt wel dat er een groot verschil is tussen de soorten die worden aangeboden. De reguliere farmacie biedt het aan als bruistablet en ook in andere vormen waar aspartaam en andere stoffen aan zijn toegevoegd die niet zo goed zo zijn voor ons. Ascorbaten schijnen het best opgenomen te worden. Ascorbinezuur kan etsend werken vooral bij mensen die gevoelig zijn voor blaasontstekingen.

  2. marielle schreef:

    Bedankt voor je (aanvullende) reactie. 10 mcg is een veilige marge en op dit moment het advies van de Gezondheidsraad. Maar het zou me niet verbazen als er binnenkort nieuwe richtlijnen komen.
    Zeker nu uit onderzoek blijkt dat we te weinig vitamine D uit de zon halen in Nederland.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *