Hoogsensitiviteit en Overgewicht

 

Tere schoonheid langs een drukke autoweg in Voorburg: een treffende metafoor voor hoogsensitieven in onze westerse maatschappij.

 

HOOGSENSITIVITEIT EN OVERGEWICHT

Prikkels
Hoogsensitieve mensen zijn personen bij wie alle prikkels veel harder binnenkomen dan bij de doorsnee mens. De zintuigen staan als het ware altijd ‘op scherp’. Dit heeft gevolgen op alle terreinen van hun leven en met name ook voor het eetpatroon. Er zijn een paar belangrijke dingen die je moet weten, zeker als moeder van een hoogsensitief kind. Hoogsensitieve kinderen (en volwassenen!) hebben kleine maaltijden nodig, die evenwichtig over de dag verspreid zijn. Honger is een gevoel dat zo overweldigend is voor hen, dat ze niet langer goed kunnen functioneren. Te veel eten in één keer heeft hetzelfde effect.

Persoonsgebonden intoleranties
Als hoogsensitieve mensen een afkeer hebben van bepaalde voedingsmiddelen, neem die aanwijzingen dan serieus. Bepaalde intoleranties zijn persoonsgebonden en dat geldt in nog sterkere mate voor supergevoelige spijsverteringskanalen. Houd een dagboek bij van wat wel en niet goed valt, voor jezelf, en/of voor je hoogsensitieve kind als het zelf nog te klein is om dat te doen. Een voedingsmiddel dat supergezond is, hoeft dat nog niet te zijn voor jou, of je kind. Als je heel goed leert luisteren naar je lichaam, zul je opmerken dat de signalen dat iets niet goed valt eigenlijk heel erg duidelijk zijn (buikpijn, jeuk, vermoeidheid, constipatie, diarree, eczeem, hyperactiviteit, etc.).

Eliminatiedieet
Probeer desnoods een eliminatiedieet, waarbij je begint met één voedingsmiddel(zilvervliesrijst) en dan per dag één nieuw voedingsmiddel toevoegt en onderwijl heel goed registreert wat er voor reacties plaatsvinden in je lichaam. Doe dit bij voorkeur als je een paar dagen vrij bent, zodat je echt de tijd kunt nemen om naar je lichaam te luisteren.

Additieven
Gebruik vers, eerlijk eten zowel voor jezelf als voor je kinderen. Heel veel additieven zijn funest voor je gezondheid en zeker voor hoogsensitieve naturen. Het goede nieuws is dat je ze namelijk helemaal niet nodig hebt! Je kunt uitstekend leven zonder Ethyl-p-hydroxybenzoaat natriumzout, pentanatriumtrifosfaat (i), enzymisch gehydrolyseerde carboxymethylcellulose en aanverwanten. Als regel kun je aanhouden: als je het niet kunt uitspreken, dan heb je het hoogstwaarschijnlijk ook niet echt nodig 😉

Handig gidsje
Er is een uiterst handig boekje op de markt, dat je in je binnenzak kunt meenemen als je boodschappen gaat doen. Het heet: “Wat zit er in uw eten?” en het is geschreven door Corinne Gouget. Een kleine bijbel met alle E-nummers en hun specifieke gevaren en vooral ook: de ongevaarlijke E-nummers, want die zijn er gelukkig ook. Zeker voor overgevoelige naturen is dit een uitkomst.

Vetcel als parkeerhaven
De reden waarom ik zo nadrukkelijk over additieven begin, is omdat de effecten ook overgewicht kunnen veroorzaken, naast (extreme) reacties, zeker bij hoogsensitieve personen. Er bestaat een heel interessant stofje, genaamd mononatriumglutamaat, dat ervoor zorgt dat je door blijft knagen, lang nadat de honger/dorst gestild is. Je doet dat omdat het een smaakversterker is. Het geeft een vrij extreme sensatie als je de voedingsmiddelen eet die ermee ‘verrijkt’ zijn, waardoor je nauwelijks in staat bent te stoppen. Reken maar dat dat stofje niet toevallig in die producten terechtkomt. Verder is het zo dat je lichaam schadelijke stoffen ‘parkeert’, ver weg van je vitale organen. Laat de beste plek nu net je lichaamsvet zijn! Dus al die moeite die je doet om slanker te worden zou wel eens voor niets kunnen zijn, als je producten gebruikt die bol staan van de additieven.

Je lichaam begrijpen
Alle vetcellen die je hebt als volwassen mens, die houd je. Het beste wat er kan gebeuren is dat je lichaam ze leeg laat lopen en dan liggen ze plat gestapeld op elkaar totdat er een reden komt om ze vol te laten lopen. ‘Hongersnood’ is een beruchte en dat is wat je lichaam denkt zodra je te weinig eet (crashdiëten). Als je langere tijd te weinig calorieën binnenkrijgt, gaat je lichaam hamsteren zodra het de kans krijgt… je weet tenslotte maar nooit wanneer en weer zo’n barre tijd aanbreekt. Maar ook als je stoffen binnenkrijgt waar je lichaam geen raad mee weet, bestaat er een reëel gevaar dat het in deposito’s wordt opgeslagen. En ja, je hebt inderdaad ‘levenslang’ als je (ooit )te dik bent (geweest). Alle reden om NU te stoppen met aankomen, zodat je in ieder geval niet nóg meer vetcellen kweekt.

Slank als bonus
En daarmee is dit epistel weer een pleidooi voor vers, gezond en eerlijk eten en leven. Voor alle mensen de eenvoudigste manier om jezelf gezond en fit te houden. En een slank figuur is de ultieme bonus voor dit goede gedrag.

Author: Stefan Rooyackers

Related Post

Dit bericht is geplaatst in blog, Dieet, News, Tipvandedag, Voeding nieuws met de tags , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *