Afslanken tijdens de feestdagen

/, blog, Dieet/Afslanken tijdens de feestdagen

Afslanken tijdens de feestdagen

Afslanken tijdens de feestdagen

Ben je op zoek naar gezonde snacks voor tijdens de feestdagen?slimafvallen-reep-caramel
Voor personen die willen afvallen is december een zeer lastige maand. Van de pepernoten, marsepein en chocoladeletters met sinterklaas tot de kerstdiners, om vervolgens af te sluiten met de oliebollen en appelflappen tijdens oud en nieuw. Maar met een paar simpele tips, kun je best de feestdagen doorkomen zonder (te veel) aan te komen!

Sinterklaas
De pepernoten, kruidnootjes, chocoladeletters, marsepein en ander snoepgoed liggen in september al bij de winkelier. Het lijkt wel of het elk jaar eerder wordt, maar dat terzijde. Waarom kopen we dit eigenlijk? Ten eerste omdat het maar een bepaalde periode per jaar te verkrijgen is.
Ten tweede is het verraderlijk om gezellig een schaaltje met kruidnootjes of schuimpjes op tafel te zetten. Het snoepgoed nodigt gewoon heel erg uit waardoor je snel geneigd bent het te kopen en er lekker van te snoepen.

slimafvallen-pepernotenHoe weersta je dit allemaal?
Zet geen schaaltjes met lekkernijen op tafel, hier blijf je gegarandeerd van snoepen. Wees gerust, er zijn genoeg alternatieven, bijvoorbeeld mandarijntjes of taaitaai (een klein taaitaaipoppetje bevat maar 15 kcal en is een uitstekend alternatief!). Vermijd de chocolade(letter), een reep of letter bevat volgens het voedingscentrum bijna net zo veel calorieën als een warme maaltijd!
Het is zeker leuk en gezellig en vooral lekker wat strooigoed van de sint in huis te halen, doe dit echter wel met mate.

 
Kerstmis
Als sinterklaas weer op de boot zit richting Spanje, maakt de kerstman zijn arrenslee alweer op voor een bezoek aan Nederland. Twee gezellige dagen met familie en vrienden en dit gaat natuurlijk gepaard  met een uitgebreid kerstdiner. En dan laten we de bonbonnetjes, kerstkransjes en andere kleine lekkernijen nog even buiten beschouwing.

Hoe weerslimafvallen-kerstdinersta je dit allemaal?
Ten eerste moet je een normaal eetpatroon aanhouden, ga dus geen maaltijden overslaan uit angst om te veel te eten. Wanneer je een maaltijd hebt overgeslagen, ga je hongerig aan tafel en eet je waarschijnlijk veel meer als je normaal zou doen.
Eet langzaam en neem af en toe een pauze tijdens het eten. Leg je bestek even neer en neem een slokje water. Probeer voornamelijk mager vlees te bestellen/te eten en onthoudt dat rode sauzen (ketchup en chilisaus) minder calorieën bevatten dan lichte sauzen.
Wanneer je gaat gourmetten, probeer dan zoveel mogelijk groenten toe te voegen. Ook hier luidt de tip; eet langzaam, leg pas een nieuw stukje vlees op de plaat wanneer je het vorige stukje op hebt gegeten.

Oud en nieuw
De laatste dagen van het jaar, iedereen stelt haar goede voornemens samen en probeert het nieuwe jaar een positieve start te geven door het winnende lot in de oudejaarsloterij aan te schaffen. De traditie is om het nieuwe jaar knallend in te gaan met champagne, oliebollen en andere lekkernijen.
En alsof dat nog niet genoeg is, hebben we vaak op 1 januari nog een Nieuwjaars ontbijt/brunch of borrel.

Hoe weersta je dit allemaal?
Geloof het of niet, maar oliebollen schijnen lang niet zo slecht voor je te zijn als we allemaal denken. ‘Het gehalte verzadigd vet in de lekkernij van deeg is zelfs nog lager dan in een sneetje bruin brood met magere kaas’  Gemiddeld zitten er in een oliebol zo’n 120 calorieën. Dit valt echter nog mee vergeleken bij een appelflap. Deze bevat gemiddeld 3 x zoveel calorieën (360kCal)!
Ook tijdens oud en nieuw is het toverwoord: Beheersing. Je mag best een oliebol op z’n tijd, maar eet niet meteen de gehele schaal leeg.
Let ook op met champagne, het is algemeen bekend dat drank echt een calorie-magneet is en teveel alcohol kan in combinatie met het vuurwerk nog veel vervelendere gevolgen hebben!

Veel succes en probeer ook nog een beetje te genieten van de feestdagen =)

Ben je op zoek naar gezonde snacks voor tijdens de feestdagen?

Related Post

By | 2013-11-18T13:26:12+00:00 november 22nd, 2012|Algemeen, blog, Dieet|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment