Afvallen en voedingsstoffen in ons eten

Afvallen en voedingsstoffen in ons eten

Maar eerst..

Gratis cursus afvallen

Gratis cursus afvallen 

https://stichtinggezondheid.nl/gratis-ebook-afvallen/

Wat we ook doen en hoe we ook leven, we komen niet erg ver zonder onze portie dagelijkse energie, die ons lichaam voornamelijk haalt uit voedingsstoffen in ons eten en drinken. Tegenwoordig is het vaak lastig om een gezonde keuze te maken qua voeding. We willen graag iets wat smakelijk is en toch vooral snel voor ons op tafel staat. Ervaring leert dat je bij een gezonde maaltijd nu eenmaal meer tijd kwijt bent dan bij een kant-en-klare schotel.

Hoe kiezen wij onze voeding uit?

Een veelvoorkomende gedachte is dat gezonde voeding duurder is zowel in kosten als in bereidingstijd. Verse ingrediënten zijn soms inderdaad duurder, en ze zijn ook korter houdbaar en vereisen meestal een langere bereidingstijd voordat je ze kunt eten. Het lijkt dus logisch dat je eerder voor een sneller, goedkoper en ongezonder alternatief kiest.

Door een ongezonde voedingskeuze kun je echter veel essentiële stoffen missen. Het kan ook zijn dat je juist te veel binnenkrijgt van bepaalde stoffen. Gezonde voeding is in verschillende opzichten een investering, maar het levert je vooral onbetaalbare profijt op voor je gezondheid.

Energiebehoefte

Je lichaam heeft dagelijks een goede portie energie nodig om te functioneren. Energie die we halen uit onze voeding. In alles wat je eet en drinkt, zitten calorieën die je nodig hebt om je spreekwoordelijke batterij weer op te laden.

Maar vergeet niet dat wanneer er te veel energie binnenkomt dit niet zo gemakkelijk ons lichaam weer verlaat. Elk overschot dat je binnenkrijgt, wordt omgezet in reserves in de vorm van vet. Zoals we inmiddels weten, betekent een teveel aan vet dat je aankomt in gewicht.

Wanneer je zicht hebt op het aantal calorieën dat je per dag binnenkrijgt, kun je hier bewuster mee omgaan. Door voor jezelf controle uit te oefenen op wat je eet, ben je beter in staat om vetreserves te voorkomen en kwijt te raken. De beste manier om af te vallen is dus een aangepast dieet. En als je eenmaal bent afgevallen, helpt het je vervolgens ook om op gewicht te blijven.

Hoe kun jij jouw voedingspatroon aanpassen?

Er zijn verschillende manieren om het aantal calorieën dat je binnenkrijgt te reduceren. Zo kun je bijvoorbeeld minder gaan eten, maar veel beter is het om een normaal voedingspatroon aan te houden, waarbij je per maaltijd let op het aantal calorieën dat erin zit. Het helpt ook om je spijsvertering gaande te houden door bijvoorbeeld 6 kleine maaltijden te verspreiden over de dag in plaats van 3 grote maaltijden.

Welke methode je ook kiest, het is op de allereerste plaats belangrijk om te weten hoeveel calorieën zich in de verschillende essentiële voedingsstoffen schuilhouden.

Koolhydraten

De meest bekende groep belangrijke voedingsstoffen zijn koolhydraten, ook wel suikers genoemd. Per gram leveren koolhydraten zo’n 4 kilocalorieën aan energie op. Wanneer je al wel op dieet bent geweest, is het je misschien opgevallen dat er een grote groep diëten bestaat die focussen op zo weinig mogelijk koolhydraten. Veel mensen denken namelijk als eerste aan het verminderen van koolhydraten om af te vallen. En daar spelen veel diëten handig op in.

Koolhydraten leveren echter ook essentiële energie aan ons lichaam om goed te blijven functioneren. Dit gebeurt door de omzetting van koolhydraten in glucose. Bijvoorbeeld nadat je een portie rijst of een bord aardappelen hebt gegeten.

Glucose is de belangrijkste energiebron voor de spieren. Je hebt er een hele voorraad van in je spieren en in je lever. Het is in je organen alleen geen glucose meer, maar glycogeen. Deze vorm van glucose kan je zo’n 2 uur extra energie opleveren zonder dat je het hoeft aan te vullen.

Vetten

Een tweede groep essentiële voedingsstoffen zijn vetten. Zoals gezegd is vet de brandstofreserve van ons lichaam. Dit zorgt ervoor dat we geneigd zijn vetten vaak als de vijand te zien. Maar in de goede dosering dragen ze wel degelijk bij aan een gebalanceerd voedingspatroon.

Vetten leveren je zo’n 9 kilocalorieën energie per gram en worden ook door je lichaam omgezet in glucose. Hoewel het je éénzelfde energiebron oplevert als koolhydraten, duurt de omzetting van vet in glucose veel langer. Het proces kost je ook nog eens extra veel zuurstof. Als je intensief sport, heb je daarom meer aan een koolhydraatrijk dieet dan aan een vetrijk dieet.

Een andere reden dat vetten vaak als boosdoener worden gezien is de onwetendheid dat er onderscheid gemaakt kan worden tussen gezonde en ongezonde vetten. Zo hebben de bekende termen verzadigd en onverzadigd vet te maken met de verbindingen van de atomen in het vet.

Het zijn vaak de transvetten die het cholesterol in je bloed verhogen, waardoor de bloedvaten in het lichaam dichtslibben of verharden en daarmee je gezondheid ernstig in gevaar kunnen brengen.

Eiwitten en vezels

Twee andere voorname voedingsstoffen halen we uit eiwitten en vezels. Eiwitten leveren 4 calorieën energie per gram. Je haalt je eiwitten vooral uit vlees, zuivelproducten, eieren, noten en bonen. Granen, peulvruchten, fruit en rauwe of licht gekookte groenten zijn belangrijke leveranciers voor onze vezels.

Hoewel eiwitten minder geschikt zijn als energiebron, zijn ze wel heel belangrijk. Ze spelen een grote rol bij de groei, ontwikkeling en opbouw van je hormonen, enzymen en weefsel. Daarbij kun je bijvoorbeeld denken aan de opbouw van je huid, nagels en spierweefsel.

Eiwitten en vezels hebben daarnaast nog een ander gunstig effect als je wilt afvallen. Wanneer je eiwit- en vezelrijk voedsel eet, heb je namelijk sneller het gevoel verzadigd te zijn. En een verzadigd gevoel voorkomt dat je tussen de maaltijden door meer gaat snoepen.

Een goede tip om je maag met vezels te vullen is door caloriearme soep te eten. Door soep als een voorafje wordt je hongersignaal uitgeschakeld. De vezels en het water in de soep voegen wel massa maar geen calorieën toe. Het resultaat is een volle maag en een goede bodem om je verdere voedselinname beter te controleren.

Consumeer verstandig

We kunnen onmogelijk zonder voedsel. Het biedt de brandstof en voedingsstoffen die nodig zijn om ons lichaam gezond te houden. De essentiële voedingsstoffen die we uit ons eten halen, zijn nuttig zolang je ze in goede hoeveelheid binnenkrijgt. Het beste is dus om ze met mate te consumeren. Wanneer je wilt afvallen, is kennis over voedingsstoffen in ons eten onmisbaar. Hopelijk heb je daar nu meer inzicht in gekregen.

Hier nog een leuke video over afvallen

Praktijkgerichte dieetmethodes om af te vallen

Bestel nu kosteloos deze MINI CURSUS over afvallen

Gratis cursus afvallen

 

Author: Stefan Rooyackers

Dit bericht is geplaatst in afvallen, Afvaltips met de tags . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *