Afvallen? Zorg voor een goede nachtrust!

Voldoende rust en ontspanning horen bij een gezonde leefstijl. Zo voorkom je gevoelens van stress. Bovendien helpt een uitgerust gevoel je bij het afvallen.

Onderzoek heeft namelijk uitgewezen dat gebrek aan nachtrust ervoor kan zorgen dat je overdag extra eet, in de hoop daarmee wat meer energie te krijgen. Daarbij kiezen we op zo’n moment meestal voor producten die veel suiker bevatten….

We kennen het allemaal wel, even een snicker tussendoor of een beker heerlijk zoete, warme chocolademelk, om dat lusteloze gevoel te verdringen. Consumptie van enkelvoudige suikers werkt op zich wel, maar slechts gedurende een hele korte periode en daarna voel je je weer net zo moe (of zelfs nog vermoeider) als voorheen.

Hoe komt dat? Enkelvoudige suikers worden direct omgezet in glucose, waardoor de bloedsuikerspiegel snel stijgt. Je krijgt een tijdelijke energieboost en voelt je verzadigd. De hersenen reageren echter razendsnel op de toename van glucose in het bloed. Ze laten direct meer van het hormoon insuline aanmaken. Dit hormoon zorgt ervoor dat de glucose opgenomen wordt in je lichaamscellen, waar het voor diverse doeleinden gebruikt kan worden. Hierdoor daalt je bloedsuikerspiegel weer tot het normale niveau.

Het aanmaken van extra insuline en de schommelingen in de bloedsuikerspiegel hebben je lichaam veel energie gekost, waardoor je je korte tijd later weer net zo moe, zo niet nog vermoeider voelt.

Laat je daarom niet verleiden tot de consumptie van enkelvoudige suikers om uit een energiedip te komen. Deze suikers zitten vooral in snoep, koek, gebak, witbrood, witte rijst en frisdranken.

Zorg in plaats daarvan voor een goede nachtrust en plan regelmatig tijd in voor jezelf!

Inge Hendriks, Leef Fit, http://www.leeffit.nl

Author: Stefan Rooyackers

Dit bericht is geplaatst in Afvaltips, Algemeen, blog, Voeding nieuws. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *