Algemene sporttips

Als je graag een paar kilo’s wilt afvallen zul je niet alleen je eetpatroon moeten aanpassen, maar je zult ook meer moeten sporten. Maar wat doe je als je hier geen zin in hebt? Daarom vind je hier een aantal sporttips.

Niet iedereen is dol op sporten , maar om gezond te blijven en op je lijn te letten, zul je toch echt moeten bewegen om die calorieën te verbranden. Als je uiteindelijk op je streefgewicht zit is het de taak om hierop te blijven. Om niet in een jojo-effect terecht te komen, zul je je nieuwe levensstijl vast moeten houden. Maar na een tijdje ben je misschien niet meer zo gemotiveerd als voorheen en begin je de kantjes er vanaf te lopen. Je krijgt minder zin om te sporten en je maakt jezelf loze beloftes dat je het de volgende keer wel inhaalt. Om dit te vermijden zijn er een aantal makkelijke sporttips die het sporten misschien zelfs wel wat leuker maken.

Starten
Met een sport beginnen is vaak net wat makkelijker dan ermee doorgaan en het vol te houden. Kies dan ook een sport die je echt leuk vindt, zodat je er zeker van bent dat je er niet mee stopt. Wil je liever niet alleen sporten, dan kan het helpen als je een vriendin of vriend mee neemt. Merk je dat je je snel begint te vervelen, onderneem dan eens wat nieuws. Of gebruik steeds een ander apparaat op de sportschool of doe mee met allerlei lessen.

Ook niet onbelangrijk is een positieve instelling. Want als je begint met de gedachte dat je het niet leuk vindt en dat je er geen zin in hebt, dan loop je het risico dat je niet eens gaat. Probeer te denken aan hoe goed en trots je je zult voelen naderhand.

Om te starten met een sport, moet je beginnen met het rustig op te bouwen en jezelf haalbare doelen opleggen. Kies je voor een sportschool dan kun je persoonlijke begeleiding krijgen, zodat je een stok achter de deur hebt en iemand die je motiveert. Als iets je niet lukt, geef het dan niet meteen op, maar stel gewoon je doelen een beetje bij. Bijvoorbeeld als je bij het hardlopen het niet vol hield, ren dan een korter rondje en als je merkt dat dit geen uitdaging meer is, dan maak je de afstanden wat groter. Wat ook kan helpen om het vol te houden, is door middel van en beloning. Als het sporten goed is gegaan kun je niet alleen trots op jezelf zijn, maar je kunt jezelf ook trakteren op een mooie tas of een paar schoenen.

Doorgaan
Het blijven doorgaan met sporten vergt doorzettingsvermogen en motivatie. Denk dan ook aan alle voordelen die sporten met zich meebrengt, zoals het verminderen van de kans op hart- en vaatziekten. Afvalstoffen worden sneller afgevoerd doordat je meer beweegt. Het verbeteren van je humeur omdat spanning, stress en negatieve gevoelens afnemen, waardoor je ook beter zult kunnen slapen. Je energieniveau neemt ook toe, doordat je conditie verbetert. En als klap op de vuurpijl ga je door het sporten er uiteindelijk slanker en gezonder uitzien.

Waar je op moet letten
Er zijn een aantal dingen waar je op moet letten, voor en na het sporten. Een belangrijke hiervan is het voorkomen van blessures, doe daarom altijd eerst een warming up zodat je spieren kunnen opwarmen. Draag ook goede schoenen, voor de juiste ondersteuning en comfort.

Voordat je begint met sporten, moet je ook niet teveel eten. Het beste is om licht voedsel te nemen, zoals een mueslireep of krentenbol. Als je een maaltijd eet, doe dit dan ongeveer twee uur voor het sporten en zorg ervoor dat het rijk aan koolhydraten is en weinig vetten bevat. Een goede optie hiervoor is een maaltijd met pasta of vis. Tijdens het sporten is het ook aan te raden om niet te eten, maar wel voldoende te drinken. Dit kun je doen met water of met sportdranken.

 

Bron: Vrouwblog

Author: Stefan Rooyackers

Dit bericht is geplaatst in Algemeen, blog, Sport. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *