Alle diëten al geprobeerd en niets helpt om af te vallen?

afvallen
Werken diëten niet voor jou? Doe je altijd alles volgens het dieet, maar val je steeds niet af? Dan is er misschien iets met je hormonen aan de hand. Als je hormonen niet in balans zijn, is je vetverbranding verstoord en verlies je geen gewicht. Betekent dit dat je afvallen maar moet opgeven? Nee, want met gezond eten kun je je hormonen weer in balans brengen.

Je hebt inmiddels alles al geprobeerd om gewicht te verliezen, maar niets lukt. Terwijl al je vriendinnen afvallen met een dieet. Frustrerend! Misschien denk je zelfs dat je maar moet accepteren dat je overgewicht hebt. Of dat je het maar beter kunt opgegeven om ooit nog maat 40 te passen. Let op, want gezonde voeding zou wel eens kunnen helpen om gewicht te verliezen.

Eet meer groenten
Als je iedere dag 500 gram groente eet, heeft dat een positief effect op je oestrogeenspiegel. En laat nu juist dit vrouwelijke hormoon het zo moeilijk maken om af te vallen! Mogelijk heb je te veel van dit hormoon in je lijf, waardoor je geen gewicht verliest. Door meer groenten te eten, help je je lijf om dit teveel uit te scheiden. Hoe? Door de vezels in groenten. Hierdoor heb je minder oestrogeen in je lijf, waardoor het je beter lukt om af te vallen.

Eet minder vlees
Rood vlees, zoals of biefstuk of hamburger, heeft een negatief effect op je oestrogeenspiegel. Vooral bewerkt rood vlees, zoals ham en worstjes, zou je oestrogeen laten stijgen. Eet dus minder vlees of kies voor biologisch vlees. Dat is misschien wat duurder, maar heeft geen effect op je hormoonbalans.

Stop met suiker en zoetstoffen
Om af te vallen stop je het beste met het eten van suiker en kunstmatige zoetstoffen. Kunstmatige zoetstoffen vind je in zoetjes met aspartaam en ook in light frisdranken. Deze voedingsmiddelen laten niet alleen je bloedsuikerspiegel stijgen, maar ook het hormoon insuline in je bloed. Dit hormoon zorgt ervoor dat je lichaam de suiker of zoetstoffen in energie gaat omzetten. Op zich prima. Het probleem is alleen dat je lijf dan niet meer bezig is met de vetverbranding. Integendeel. Te veel insuline zorgt er juist voor dat je lever de suikers gaat omzetten in vet! Is je insulineniveau jarenlang te hoog, dan wordt je lichaam bovendien ongevoelig voor het hormoon. In reactie hierop gaat je alvleesklier steeds meer insuline aanmaken. Met als gevolg dat je alleen maar meer aankomt. Wil je afvallen, dan is het dus zaak je insulineniveau omlaag te brengen door geen suiker en zoetstoffen meer te eten.

Drink minder koffie
Als je minder koffie drinkt, ervaar je minder druk en stress en maakt je lichaam minder stresshormonen aan. Dat is goed voor je gewicht. Heb je echter voortdurend het stresshormoon cortisol in je lijf, dan gaat je lichaam in reactie daarop vet opslaan om daar uit te kunnen putten voor een mogelijke stressreactie. Je komt echter niet dagelijks in een situatie waarin je moet rennen voor je leven. Die vetreserve blijft dus zitten, met als gevolg dat je dikker wordt. Heb je dagelijks last van stress, dan kan het dus een goed idee zijn om koffie te laten staan en te zorgen voor ontspanning. Bijvoorbeeld met yoga, mediatie of sporten.

Eet meer pistachenoten!
Houd je van pistachenoten? Eet deze dan dagelijks! Hierdoor stijgt namelijk het adiponectineniveau in je lijf. En dit hormoon activeert de vetverbranding. Een goed idee dus als je wilt afvallen!

Afvallen met gezonde voeding
Gezonde voeding kan helpen om gewicht te verliezen door je hormonen in balans te brengen. Ga dus meer groenten en minder vlees eten, stop met suiker en zoetstoffen, drink minder koffie en eet meer pistachenoten. Dan help je je lijf in balans te komen en val je niet alleen af, maar krijg je ook meer energie en voel je je fitter.

Helpt gezond eten jou om af te vallen en je fit en gezond te voelen? Deel je ervaringen in de reacties hieronder.

Author: Annemiek

Annemiek (1975) probeert aan een gezonde levensstijl te werken door onbewerkte, biologische voeding te eten, zoveel mogelijk de fiets te pakken en wekelijks yoga te doen en hard te lopen. Als blogger bij Nutribites.nl kan ze haar passie voor schrijven en gezondheid inzetten om mensen met overgewicht te informeren over afvallen door gezond te eten.

Over Annemiek

Annemiek (1975) probeert aan een gezonde levensstijl te werken door onbewerkte, biologische voeding te eten, zoveel mogelijk de fiets te pakken en wekelijks yoga te doen en hard te lopen. Als blogger bij Nutribites.nl kan ze haar passie voor schrijven en gezondheid inzetten om mensen met overgewicht te informeren over afvallen door gezond te eten.

Dit bericht is geplaatst in Algemeen, blog. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *