Burn-out alarm! Zit jij in de gevarenzone?

//Burn-out alarm! Zit jij in de gevarenzone?

Burn-out alarm! Zit jij in de gevarenzone?

stichting-gezond-burn-out

Bewijsdrang. We kennen het allemaal. Wat je doet, wil je goed doen. Perfectionisme kan een probleem worden wanneer het je gezondheid gaat beïnvloeden. Doordat je altijd alles maar goed wilt doen leg je jezelf onnodig druk op. Als je heel vaak dit gevoel hebt kun je emotioneel overbelast raken, ook wel burn-out genoemd. In mijn praktijk zie ik vaak mensen die:

–          geen ‘nee’ kunnen zeggen, omdat ze de controle niet uit handen willen geven;

–          erkenning zoeken in hun werk en/of privéleven,

–          het gevoel hebben dat ze zichzelf niet kunnen ontwikkelen;

–          in een vervelend conflict verwikkeld zijn;

–          vage klachten of overgewicht hebben.

 

Herken je één of meer van bovenstaande dingen bij jezelf? Dan kan dit betekenen dat er een verhoogd risico is op burn-out. Uit onderzoek blijkt dat een burn-out vooral bij overbetrokken en ambitieuze mensen voorkomt.

 

Hoe weet je of je in de gevarenzone zit?

Burn-outHet risico op een burn-out kun je meten met de Heart Rate Variability (HRV) Lifestyle analyse. Hierbij worden je stress- en herstel niveaus gemeten vanuit wetenschappelijk oogpunt. Op die manier kun je ontdekken of je lichaam gedurende de dag voldoende rust krijgt. Het is namelijk belangrijk dat je lichaam kan herstellen van je dagelijkse inspanningen. Daarnaast kan worden afgelezen welke activiteiten stress veroorzaken. Ook krijg je inzicht in je voedingspatroon en of er aanpassingen nodig zijn om weer in balans te komen.

De HRV Lifestyle analyse geeft dus inzicht in de verhouding tussen stress- en herstelperiodes. Overbelasting en uitputting kan vroegtijdig worden opgespoord doordat er gericht wordt gestuurd op het gedrag en de leefstijl.

 Burn-out verslaan

Wil je een burn-out voorkomen of overwinnen? Mijn advies aan iedereen met burn-out gerelateerde klachten is vaak gebaseerd op de volgende twee punten.

 

workshop stress voorkomen

workshop stress voorkomen

#1: Andere keuzes maken

Veel mensen met burn-out gerelateerde klachten zijn mensen die zoveel mogelijk in eigen hand willen houden. Verandering is eng, maar durf voor jezelf te kiezen! Ook wanneer dat betekent dat je zekerheden moet opgeven zoals je baan. Het zou kunnen dat de omgeving waarin je werkt niet goed voor je is, je een slechte band hebt met je baas/collega’s of dat je de uitdaging in je werk mist.

#2: Je regelsystemen ‘resetten’

Een (beginnende) burn-out uit zich meestal in vage fysieke klachten zoals vermoeidheid, hoofdpijn, druk op de borst, concentratieproblemen etc. Dit is een teken dat je lichaam overprikkeld is geraakt en rust nodig heeft. Wanneer je deze rust pakt zal je merken dat je lichaam daarop reageert doordat je klachten misschien eerst verergeren. Dat komt omdat je lichaam ‘in de war’ is. Het is gewend is aan de ‘stress stand’ en krijgt nu ineens rust. Ga dit niet uit de weg. Je zult het eerst moeten ondergaan voordat het beter wordt.

 Bowen voorkomt burn-out

Man showing signs of stress while working budgetOm je door deze periode heen te helpen kan Bowen therapie een uitkomst zijn. Het is een behandelmethode die, zowel voor mij persoonlijk als voor mijn cliënten, goed heeft gewerkt bij het behandelen van (pre) burn-out klachten. Toch staat een behandeling niet altijd op zichzelf. Afhankelijk van de klachten start ik naast Bowen therapie soms met een coachingstraject op het gebied van voeding en/of beweging.

In zo’n coachingstraject geef ik mensen advies over hoe ze zich kunnen (blijven) ontspannen. Sporten is daarvoor bijvoorbeeld een goed hulpmiddel, hoewel daar vaak de bewijsdrang weer naar boven komt. Je hoeft niet meteen de hoogste berg op te fietsen. Een lange vlakke route is ook prima. Het is geen topsport! Waar het om gaat is dat je je energie op de juiste manier leert inzetten.

Regelmatig bewegen zoals rustig wandelen of fietsen kan daar goed bij helpen. De natuurlijke omgeving zorgt ervoor dat je je hoofd kunt leegmaken. Dit stimuleert heldere gedachten die je weer helpen bij je het maken van (andere) keuzes.

Als je dus wilt voorkomen dat je perfectionisme en bewijsdrang uitmonden in een burn-out is het verstandig af en toe eens op de rem te trappen. Zo verklein je de kans op emotionele overbelasting en blijf je uit de gevarenzone.

Ik ben benieuwd naar jou ervaring.  Laat daarvoor hieronder een reactie achter.

Thamar Coenen

 

 

By | 2016-11-17T14:17:11+00:00 november 17th, 2016|Burn out|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment