Calcium

/, blog/Calcium

Het mineraal calcium, ofwel kalk, is onmisbaar voor sterke botten en gebit. Het maakt wel 2 procent van je lichaamsgewicht uit en is daarmee het meest voorkomende mineraal. Behalve voor het skelet, is het ook belangrijk voor de werking van spieren en zenuwen, bloeddruk en bloedstolling. Het bevordert het transport van andere mineralen door het lichaam.

Een volwassene heeft ongeveer 1 gram calcium per dag nodig.  Beter haal je deze essentiële stof niet of niet alleen uit melk, maar ook uit andere voedingstoffen. Daarvoor kun je andere zuivelproducten nemen, zoals kaas. Ingeblikte vis (sardines), garnalen, sojamelk en –bonen zijn een belangrijke bron. Ook noten en peulvruchten en sommige groenten kunnen bijdragen aan de calciumbehoefte. Rabarber en spinazie remmen de opname van calcium. Wie voldoende en gevarieerd eet, zal niet zo gauw een calciumtekort krijgen. Als veilig maximum geldt, incidenteel, 2500 mg per dag.

Een tekort aan calcium leidt tot botontkalking. Als je lichaam onvoldoende uit de voeding kan halen, spreekt het de voorraad in de botten aan, die daardoor verzwakken. Dit speelt vooral vrouwen van boven de vijftig en mannen boven de zeventig parten, omdat bij hun de opname minder soepel gaat. Zij doen er goed aan om in hun menu bewust te letten op voldoende kalkrijke levensmiddelen. Beweging en vitamine D helpen bij de opname. Dus: lekker naar buiten – dat is altijd goed!

Als bij kinderen in de groei de botvorming onvoldoende is, komt dat meestal door een gebrek aan vitamine D. Zij krijgen dan wel voldoende calcium binnen maar hun lichaam kan het niet allemaal opnemen. Baby’s kunnen er zelfs spierkrampen van krijgen. Ook hier geldt: naar buiten met de kleine, want zonlicht stimuleert de aanmaak van vitamine D.

Zwangere vrouwen hebben extra behoefte aan calcium. Zij moeten immers niet alleen hun eigen botten sterk houden, maar ook bijdragen aan de opbouw van het skelet van hun kind. Dit geldt voor, maar ook na de geboorte als zij borstvoeding geven.

Er zijn verschillende supplementen met calcium verkrijgbaar. Vaak bevatten die naast dit belangrijke mineraal ook vitamine D. Kijk wel uit met extra slikken, want een overschot aan calcium geeft nare klachten.

Een teveel aan calcium kan leiden tot kalkafzetting in de bloedvaten, de urinewegen of de nieren (nierstenen). De kans hierop is het grootst bij mensen die langdurig tabletten tegen maagklachten slikken.

2019-02-21T01:26:21+01:00

Over de auteur:

Geef een reactie