Gezonde Huid

//Gezonde Huid

Gezonde Huid

5 x eiwit- en vetrijke voeding om af te vallen

Hoe krijg ik een gezonde huid?

 

Praktijk META

Een gezonde huid

 

Een mooie, gezonde huid is goed voor je zelfvertrouwen. Acné, rimpels en vlekken kunnen je een ongemakkelijk gevoel geven in omgang met andere mensen.

Wist je dat gezonde voeding bij kan dragen aan een gezonde huid, en soms zelfs huidproblemen tegen kan gaan?

De volgende voedingsmiddelen kunnen je helpen de conditie van je huid te verbeteren:

 

  • Vitamine A/retinol helpt je cellen op een gezonde manier rijpen en bevindt zich in wortelen, zoete aardappelen en spinazie.
  • Groene en witte thee bevat polyfenolen die beschermen tegen UV-straling en dus tegen rimpelvorming.
  • Avocado’s, olijfolie en amandelen zitten vol met onverzadigde vetzuren die rimpels tegengaan.
  • Tomaten (het liefst gekookt) bevatten lycopeen. Dit is een sterke antioxidant die je huid beschermt tegen zonnebrand en rimpels.
  • Omega 3-vetzuren maken je celmembramen sterker, zodat de cel meer water kan vasthouden, waardoor je huid jonger oogt. Deze vetzuren bevinden zich in vette vis (bv zalm), hennepzaad, walnoten en canola-olie.
  • Vitamine C helpt de groei van collageen, wat je huid mooi elastisch houdt. Het zit in zoete aardappel, papaya, wortelen en citrusfruit.
  • Flavonen zitten in blauwe bessen, aardbeien en zwarte bessen. Deze antioxidanten beschermen je huid tegen UV-straling en verlengt de levensduur van je cellen.
  • Vitamine E is een sterke antioxidant die schade door UV-licht of gifstoffen tegengaat. Het bevindt zich in amandelen, zonnebloempitten en hazelnoten.

 

Vaak weerspiegelt een probleemhuid een aandoening van de darmen, ook al merk je hier niet direct iets van. Het kan dus baten om een paar weken gezond te eten, zonder suiker, gluten of belastende E-nummers, om te zien of je huid zich herstelt.

Behalve acné, rimpelvorming of vlekken kunnen mensen geplaagd worden door eczeem, vitiligo, een ruwe huid of ingescheurde mondhoeken. Ook hierbij geldt: Zorg eerst eens goed voor je darmen, en kijk of dat verlichting voor je huid geeft. Daarbij is het net zo belangrijk om essentiële voedingsstoffen binnen te krijgen, als ongezonde voeding (verzadigd vet, veel vlees, suiker, snelle koolhydraten, belastende E-nummers (met name smaakversterker MNG E621 en aspartaam E951) te vermijden! Eet dus geen vulling, waardoor je lichaam teveel moet ontgiften, maar èchte voeding.

 

-Acné: Vitamine A gaat ontstekingen tegen en vitamine B2 (vette vis, amandelen, spinazie) houdt de huid soepel. Gezonde vetten (noten, vette vis, olijfolie) verbeteren de conditie van je huid. Laat slechte vetten (transvetten, zoals in chips, koek en varkensvlees) staan!

-Vitiligo: Een combinatie van vitamine B12, foliumzuur en zonlicht kan op de lange termijn deze klachten verminderen of laten verdwijnen.

-Eczeem: spoor voedingsintoleranties op en volg bovenstaande algemene voedingsadviezen op.

-Ruwe huid: neem extra omega 3-vetzuren (lijnzaadolie, vette vis, hennepzaad) in.

-Ingescheurde mondhoeken: Neem extra vitamine B2 (groente, fruit, graan, volle geitenmelk) in.

 

Videotraining “gezonde huid”

[iframevideo] [/iframevideo]

Video per hoofdstuk.

Huid 01 – Inleiding 19 min

[iframevideo] [/iframevideo]

Huid 02 – Huidtypes & Verzorging 12.29

[iframevideo] [/iframevideo]

 

Huid 03 – Zonneschijn 30.56 min

[iframevideo] [/iframevideo]

Huid 04 – Ouder wordende Huid 27.09

[iframevideo] [/iframevideo]

 

Huid 05 – Verfraaien van de huid 19.17 min

[iframevideo] [/iframevideo]

Huid 06 – Vervolg Bodypaint 16.45 min

[iframevideo] [/iframevideo]

 

2018-09-17T11:06:12+00:00

About the Author:

Geef een reactie