Hebben ‘Ik Kies Bewust’ producten wel nut?

Het vervangen van alle producten zonder “Ik Kies Bewust” logo door producten met het logo heeft slechts een gering effect op het cholesterolgehalte. Dit blijkt uit onderzoek, waarop bioloog en voedingkundige Ellis Kroonenberg-Vyth op 19 april promoveert aan de VU Amsterdam.

In theorie kan het cholesterolgehalte licht dalen door een voedingspatroon dat voldoet aan de criteria van het logo, zo berekende Kroonenberg-Vyth op basis van gegevens van de Voedselconsumptiepeiling. Vervanging van producten zonder logo door producten met logo zorgt voor een verlaging van de inname van transvet van 0,95 naar 0,57 energie%. De inname van verzadigd vet daalt van 14,5 naar 9,8 energie%. Hierdoor gaat niet alleen het LDL-cholesterolgehalte omlaag, maar ook het HDL-cholesterolgehalte. Het effect op de ratio totaal cholesterol/HDL cholesterol is daardoor zeer gering. Deze ratio daalt in theorie met 0,03, wat naar schatting overeenkomt met een 1,6% lager risico op hart- en vaatziekten.

De bekendheid van het logo onder consumenten is hoog. Toch heeft het logo maar een beperkte invloed op de keuze die consumenten maken, zo blijkt uit het onderzoek. Vooral consumenten die al geïnteresseerd zijn in gezondheid, gebruiken het logo om een gezondere keuze te maken.

Bron: proefschrift

Author: Stefan Rooyackers

Dit bericht is geplaatst in Algemeen, blog, News, Voeding nieuws. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *